top of page

שמירה על סוללה הרחפן

במאמר זה נרחיב על אופן הטיפול והשימוש המומלץ על ידינו לסוללות רחפן מסוג "ליפו". אנו דואגים טוב לסוללות שלנו על מנת שנוכל לסמוך עליהן כשאנחנו יוצאים לימי צילומים ללקוחות וכך אנו גם מצמצמים למינימום את הצורך לרכוש סוללות חדשות שמחירן עולה כל הזמן.

שימו לב: הדף ארוך ביחס לדפי אינטרנט אחרים ומותאם במיוחד למסך מחשב. הצפייה בפלאפון אינה אידיאלית, עמכם הסליחה.

נתחיל באזהרה כללית:

סוללות רחפן מסוג "ליתיום פולימר" המכונות גם "ליפו" או "LiPo" הן רכיב רגיש שיש להתייחס ולטפל בו בזהירות על מנת למנוע סכנת התלקחות. החומר הכימי בסוללה מתלקח באופן ספונטני במגע עם מים או בחשיפה לאוויר ולא ניתן לכבות אותן באמצעים פשוטים- מים, חול, מטף כיבוי רגיל לא יועילו. חומר זה, שאוגר את המטען החשמלי בו משתמשים להנעת המנועים, מהווה מקור מעולה לבעירה ולמעשה כמעט ולא ניתן לכבות אותו לאחר שהתחיל לבעור, אלה רק לצמצם את הפגיעה בסביבה ע"י סגירתה בקופסת מתכת או כיסוי בחול ואדמה. סוללות שהתלקחו עלולות להצית ולשרוף בשניות כל מה שנמצא בסביבתן!

הדבר מסוכן במיוחד כשמדובר על רכב סגור, חדר בבית או במטוס כאשר לוקחים את הרחפן אתכם לחו"ל- הנחיות להובלת הסוללה המטוס נמצאות בהמשך.

 

המדריך הנ"ל מתייחס לרחפנים וסוללות ליפו של חברת DJI ולאפליקציית DJI GO אך מתאים גם עבור סוללות ליפו חכמות הכוללות בקר בטיחות אלקטרוני מובנה של חברות אחרות.

 

 

לפני שימוש ומידע כללי:
  1. יש לקרוא את מסמכי הבטיחות שמגיעים עם הסוללה ולפעול על פיהם. אם אתם מוצאים סתירה בין הרשום כאן לבין הרשום במסמכי הסוללה- יש לפעול על פי מסמכי הסוללה. נשמח שתפנו אלינו אם אתם מוצאים בעיה כזו.
     

  2. מומלץ להשתמש בסוללות ומטענים מקוריים של היצרן ולא לנסות לחסוך עלויות עם רכיבים של יצרן לא ידוע. ציוד מקורי יבטיח תאימות מקסימלית, יאפשר טעינה אידיאלית של הסוללה ויצמצם למינימום בעיות אפשריות.
     

  3. סוללות ליפו אידיאליות לשימוש ברחפנים מאחר והן יכולות להחזיק כמות גדולה של מטען חשמלי ומסוגלות לפרוק אותו במהירות גבוהה מאוד. תכונה זו מאפשרת לקבל ביצועים גבוהים עם שינויי מהירות בחלקי שניות. תכונות אלו הופכות אותן גם למסוכנות במידה והן נפגעות או לא מטופלות נכון.
     

  4. הסוללות מורכבות ממספר תאים, בהתאם לסוג הרחפן, ומספרן נע בין 2 ל-6 תאים ברחפנים הפופולריים. לכל תא יש טווח מתח חשמלי בו הוא מתפקד ביעילות ושמירה על הסוללה, בהתאם לכללים הנ"ל, יאפשרו לשמור על התאים באופן אידיאלי ולהקטין את הסיכוי לקריסה. מספיק תא בודד שלא יצליח להחזיק את המתח הנדרש וכל הסוללה תקרוס והרחפן יתרסק.
    על כן ברחפנים מתקדמים (ויקרים) יותר עושים שימוש ב-2 ואפילו 6 סוללות זהות על מנת לקבל ייתירות במידה וסוללה אחת כושל
















     

  5. סוללות חכמות הכוללות רכיבי הגנה מובנים (כל סוללות DJI הן מסוג זה). לעיתים יש לבצע עדכון גרסה על מנת שהן יוכלו לתקשר באופן אידיאלי עם האפליקציה ויציגו נתונים נכונים*.על מנת לעדכן סוללה יש להכניס אותה לרחפן מעודכן ולהפעיל את האפליקציה. התראה לעדכון הסוללה תקפוץ תוך כמה שניות במסך הבית. על הסוללה להיות טעונה בלפחות 50%.

    * ידוע על בעיה עם רחפנים מסוג פנטום 4 פרו 2V אשר דורשים גרסת סוללה אחרת מרחפני פנטום 4 פרו 1V, אדוונס או פנטום 4 הרגיל (להלן 'רחפן מסוג אחר') וזאת למרות שהם משתמשים באותו סוג סוללות. לאחר עדכון הסוללה ברחפן פנטום 4 פרו 2V והכנסתה לרחפן פנטום מסוג אחר עדין תופיע הבקשה לעדכון הסוללה. לאחר ביצוע עדכון הסוללה ברחפן מסוג אחר והכנסתה שנית לרחפן פנטום 4 פרו 2V תופיע שוב בקשה לעדכון הסוללה וכך הלאה. מניסיון ארוך שנים שלנו עם כל סוגי רחפני פנטום 4 למיניהם, עדין לא נתקלנו בבעיה בשימוש עם סוללה המעודכנת לפנטום 4 פרו 2V עם סוגי רחפני פנטום 4 אחרים.

     

  6. סוללה הטעונה במלואה ולא נמצא בשימוש מהווה מקור סכנה להתלקחות ובנוסף פוגעת בקיבול הסוללה בטווח הארוך, דבר שמקטין את משך זמן הטיסה. על כן, הסוללה החכמה כוללת מנגנון הגנה שפורק אותה עצמאית באופן חלקי כשהיא לא בשימוש. סוללה מלאה תפרוק עצמה אוטומטית לכ- 70-50% תוך כשבועיים, תלוי בסוג הרחפן. ניתן לקבוע באפליקציה תוך כמה ימים תתחיל הפריקה האוטומטית. אנו קובעים 4 ימים לסוללות שלנו. בנוסף, תוך כיום מסיום טעינת הסוללה היא יכולה לרדת לכ- 98% טעינה ולכן לא תמיד רואים אותה ב-100% וזאת ללא קשר לקביעת התחלת הפריקה האוטומטית.















     

  7. סוללת ליפו שלא נעשה בה שימוש זמן ממושך -מעל 3 חודשים- מתנוונת ומאבדת מיכולת הקיבול שלה. לכן, על מנת לשמור על אורך חיי הסוללה יש לבצע מחזור טעינה-פריקה-טעינה ("battery cycle") כל 3 חודשים לכל היותר במידה ולא משתמשים בה. פעולה זו תסייעה לשמור על אורך חיי הסוללה, זמן האוויר, ויאפשר למנוע נפילות מתח בתאי הסוללה.

אופן ביצוע הפעולה:
א) יש לבצע "פריקה מלאה" של הסוללה. משמעות הדבר היא להגיע ל 5-8% על ידי הכנסתה לרחפן והדלקתו, ללא הפעלת המנועים. שיטה זו לוקחת זמן אך היא בטוחה יותר.
למתקדמים, ניתן להטיס את הרחפן עד 5-8% סוללה כמטר מעל נקודת ההמראה\נחיתה. יש לשים לב שהרחפן בוודאות יכנס למצב של "סוללה קריטית" וינסה לנחות ולכן תאלצו לדחוף את המצערת (סטיק שמאלי בדרך כלל) כלפי מעלה ולאזן את הרחפן בגובה אחיד עד הגעה לאחוז הסוללה המבוקש. לא מומלץ למי שאינו בטוח ביכולתו לשלוט ברחפן במצב זה.

ב) יש לטעון את הסוללה לגמרי עד כיבוי נוריות האינדיקציה. יש לטעון את הסוללה כמה שיותר מהר וברגע שהדבר מתאפשר (סוללה מעל ל-40 מעלות לא תיטען). סוללה שנשארה פרוקה עלולה לא "להתעורר" יותר לעולם.

ג) כאמור, סוללות ליפו "לא אוהבות" להישאר טעונות ללא שימוש ועל כן מומלץ מאוד לפרוק את הסוללה ל-65-50% לאחר הסיום הטעינה ולא לחכות שמערכת הפריקה האוטומטית תעשה זאת. ניתן לבצע "פריקה חלקית" זו ל-65-50% על ידי הטסה.
שימו לב! הטסת רחפן עם סוללה שהייתה ללא שימוש זמן רב, גם טענתם אותה והיא מראה 100% בהמראה, עלול להסתיים מהר מאוד בריסוק: מספיק שאחד התאים לא יצליח להחזיק את המתח הדרוש עקב "עייפות החומר" והרחפן ישר יכנס למצב של "סוללה קריטית" ונחיתה מידית במקרה הטוב או כיבוי סוללה מוחלט כשהרחפן באוויר וריסוק וודאי.
בהמשך נציע בדיקה פשוטה שכל אחד יכול לבצע על מנת להימנע ממקרים כאלו.
טיפ נוסף- battery cycle מומלץ לבצע גם אם מתגלה הפרש מתח של מעל v0.08 בין התא הגבוה לנמוך בסוללה כפי שמופיע באפליקציה או אם ביצועי הסוללה נמוכים מהרגיל.

 

 

הירשמו ותהיו הראשונים לדעת על פרסומים חדשים!
יש לכם שאלות או בק
שות? רשמו לנו או התקשרו עכשיו!

הכנות לטיסה:
  1. אין להטיס את הרחפן כשטמפרטורת הסביבה מעל 50 מעלות ויש להטיס במתינות בטמפרטורה של מעל 40 מעלות. הנחיות נוספות לאחר סיום טיסה (קירור, הטענה) נמצאות בהמשך.
     

  2. לוודא שהסוללה טעונה לפחות 88% (בלחיצה אחת על כפתור הסוללה 4 הנורות צריכות להופיע ירקות קבוע ) אך מומלץ מאוד להמתין עד שכל נוריות הסוללה נכבות ומגיעים ל-100% טעינה. יש לכך סיבה טובה: יתכן ושמתם לב ששלב סיום הטעינה, כשכבר רואים 4 נוריות חיווי מהבהבות לסירוגין, לוקח הרבה זמן יחסית. בשלב זה הסוללה מתבצע "איזון תאים" בו מתבצע תהליך חשוב של השוואת המתח בין התאים השונים כך שהם יהיו זהים. דבר זה מבטיח את תקינות הסוללת ותפקודה באופן מיטבי. הפסקת ההטענה באופן קבוע לפני הגעה ל-100% בגלל שממהרים ורוצים כבר להטיס תמנע את איזון התאים, דבר היכול לגרום לפגיעה בתאים ולהוביל לנפילות מתח וכניסה למצב של "סוללה קריטית". פער של מעל v0.08 בין התאים מעיד על בעיה שיש לטפל בה ויש לנהוג בסוללה זו בזהירות יתר ומומלץ לה להטיס אותה במאמץ
     

  3. בדיקה וויזואלית של הסוללה לשלילת סדקים, מכות, נזילות, תאים נפוחים ולכלוך או קורוזיה על חיבורי החשמל.
    יש לוודא ברחפן ובסוללה שאין כל גוף זר שמפריע לחיבורי החשמל- לכלוך, חול, דשא וכו'. אם אין מגע טוב בין הסוללה לרחפן הסיכוי לקצר או התחממות יתר עולה בוצרה ניכרת.

אין להשתמש בסוללה שעברה התרסקות או שמראה את אחד הפגמים הנ"ל!

יש להשליך אותה למיכל מיוחד למחזור סוללות ליפו.

למה סוללת ליפו מתנפחת?
סוללה מתנפחת כאשר התאים בה עוברים ריאקציה כימית פנימית מואצת. התוצאה היא שנפח התאים גדל אך במקביל יכולת קיבול המטען (וזמן ההטסה) קטנה. תופעה זו מתרחשת לרוב עם סוללות שעברו מחזורי טעינה-פריקה רבים או שלא נשמרו כראוי. בסוללה כזו זמן האוויר יהיה קצר והמתח יהיה נמוך מהרגיל. במצב של מאמץ – טיסה נגד הרוח, תאוצה חזקה – הסיכוי להיכנס למצב "סוללה קריטית" עקב נפילות מתח גבוה יותר. בנוסף, ברחפנים מסוימים (מאביק 1 ו-2 לדוגמה) סוללה נפוחה עלולה להתנתק מהרחפן במהלך הטיסה עקב דחיקת התופסנים שמאבטחים אותה. סוללה שמסיימת הטסה נפוחה מומלץ מאוד לסמן, לשים בצד ולא להשתמש בה יותר.
אין להשליך לפח אשפה רגיל מחשש לשריפה!
אם אין בנמצא פח מתאים לפינוי סוללות ליפו מומלץ לפרוק אותה לחלוטין עד 0% (להדליק את הרחפן ללא הפעלת המנועים ולחכות שהוא יכבה מעצמו) ולשמור במקום בטוח.

 

4. אין להכניס סוללה פועלת לרחפן ואין להוציא סוללה פועלת מרחפן דולק. הדבר יכול לגרום לקצר ופגיעה במערכות הרחפן השונות ו\או למחוק את החומר שעל כרטיס הזיכרון. יש להכניס ולהוציא סוללה מהרחפן רק כשהיא כבויה.

 

5. יש לוודא נעילת הסוללה במלואה ברחפן. יש לשמוע "קליק" ולוודא שהיא תפוסה היטב על ידי משיכה קלה. ריסוק הרחפן עקב סוללה שהתנתקה במהלך הטיסה אפשרי ומתרחש.

 

6. במזג אוויר קר, מתחת ל- 10 מעלות*:

הטמפרטורה המינימלית האידיאלית לפעולת הסוללה היא 15 מעלות צלסיוס. מתחת לטמפרטורה זו הסוללה עלולה שלא לתפקד באופן תקין וזמן הטיסה יתקצר, יהיו נפילות מהירות באחוזי הסוללה והאפליקציה תראה זמן אוויר שגוי שנותר. ככל שהסוללה ישנה יותר ועברה יותר מחזורי טעינה-פריקה, הסוללה נפוחה ו/או עם תאים לא מאוזנים קיימת סכנה מוגברת לקריסת הסוללה והתרסקות הרחפן. העצות הנ"ל יעזרו לכם להימנע מבעיות הנובעות מהטסה בקור.

א) יש להדליק את הרחפן ולתת לו להתחמם 1-2 דקות על הקרקע לפני עלייה לאוויר.

ב) בעלייה לאוויר יש לתת לרחפן 1-2 דקות נוספות של ריחוף ללא תזוזה ע"מ להגיע לטמפרטורת עבודה – לבדוק באפליקציה שטמפרטורת הסוללה לפחות 15 מעלות לפני תחילת הטסה.

ג) יש לתכנן את הטיסה כך שהרחפן ינחת ברגע שמתקבלת ההתראה על סוללה חלשה ולא להמשיך בטיסה מתחת ל- 30%. הסכנה לנפילות מתח וצניחה פתאומית באחוזי הסוללה גדלים משמעותית בטמפ' נמוכה!

ד) בטמפ' נמוכה מ-0 מעלות (שאסורה לטיסה ע"פ הנחיות היצרן - DJI - ואינה מכוסה באחריות לתקלות פנימיות) יש להקפיד בייתר שאת על הכללים.

ה) בטמפרטורה נמוכה מומלץ לשאת את הסוללות בכיס פנימי מתחת למעיל וכך לשמור אותן חמות.
 

*לחלק מדגמי הרחפנים יש מנגנון פנימי לחימום הסוללה (אינספייר 2, סדרת מטריס, וגרסאות האנטרפריס של מאביק 2+3 לשימושים מקצועיים) אך מומלץ לוודא בכל מקרה שמתחילים הטסה כאשר הסוללה מעל 15מעלות.




 

 

7. לפני ההמראה (כשהרחפן דולק ונמצא על הקרקע) יש להיכנס למסך הסוללה באפליקציה ולוודא שכל התאים מאוזנים ובצבע ירוק. ההפרש בין התא הנמוך לגבוה צריך להיות קטן מ-v0.08, אחרת יש סכנה לנפילת מתח והתרסקות הרחפן בזמן הטיסה עקב תא לא תקין. לסוללה כזו יש לבצע  battery cycle כרשום בחלק "הכנות לטיסה".

מומלץ לעקוב אחרי הפרש התאים גם במהלך הטיסה מדי פעם על מנת לזהות תאי סוללה "סוררים" שיכולים לעשות לנו בעיות בהטסות הבאות.

 

בתחילת ובמשך הטיסה:
  1. אחרי שעלינו לאוויר וייצבנו את הרחפן בגובה ומרחק בטוח מאיתנו מומלץ להסתכל שוב על מסך הסוללה באפליקציה ולוודא שוב
    שכל הסוללות מופיעות בירוק ושההפרש בין התאים קטן מ-v0.08.

     

  2. בדיקה לאיתור תא\סוללה פגום\חלש: לאחר שהסוללה הגיע לטמפרטורת עבודה תקינה (מעל 15 מעלות) מומלץ לבדוק את תקינותה ע"י דחיפת המצערת למעלה למקסימום ל-2 שניות תוך הסתכלות מצב התאים באפליקציה (לא לשכוח לוודא לפני שאין מכשולים מעליכם...). המתח בתאים צריך לרדת במידה שווה ולהישאר בצבע ירוק. בדיקה זו המתבצעת בנקודת ההמראה יכולה לאתר תא פגום או סוללה חלשה ולאפשר לכם לנחות ללא בעיות, להחליפה לסוללה תקינה ולמנוע ריסוק של הרחפן. המהדרין יבצעו בדיקה זו פעמיים.

תא פגום\חלש: תא אחד יורד משמעותית נמוך מהתאים האחרים ועובר לצבע כתום\אדום כשהשאר בצבע ירוק.
סוללה חלשה: כל התאים יורדים הרבה ועוברים לצבע כתום\אדום.
במקרים מסוימים האפליקציה יכולה להודיע שהסוללה תקולה ובמצב זה לא תתאפשר טיסה (ניתן לבצע battery cycle כדי לנסות להציל אותה) אך לדעת להבין שבמקרים רבים לא תינתן אזהרה בשימוש בסוללה בעייתית ועל המטיס האחריות לוודא את תקינות הסוללה ולשים לב להתנהגותה במהלך הטיסה.

3.   בימים חמים (רוב הימים בקיץ הישראלי) חשוב לעקוב אחרי טמפרטורת הסוללה בזמן ההטסה דרך תפריט הסוללה באפליקציה.  בימים חמים מאוד, מעל 35 מעלות, מומלץ מאוד להימנע מהטסה במהירות גבוהה ומתאוצה גבוהה שמעמיסה על הסוללה. עומס זה יחד עם טמפרטורת סביבה גבוהה יכול להביא את הסוללה ל-65 מעולות ויותר ובמצב זה נכנס לפעולה מנגנון הגנה שמקטין את ביצועי הרחפן בכדי למנוע סכנה של התלקחות של הסוללה באוויר. על כן מומלץ להטיס כל עוד הסוללה לא עולה מעל 60 מעלות ואם ההטסה אינה קריטית מוטב לנחות לפני שמגיעים ל-65 מעלות על מנת לשמור על אורך החיים שלה.

 

 

 

 

 

 

לאחר נחיתה:
  1. אין להוציא סוללה עובדת מהרחפן! יש לכבות הסוללה ורק אז להוציאה.
     

  2. יש להסתכל על הסוללה ולשים לב אם היא נראית נפוחה יותר מלפני הטיסה. אם כן הדבר מעיד על עייפות הסוללה ויש לצפות שהביצועים שלה- משך זמן אוויר, יכולת לטוס במהירות ונגד הרוח- יקטנו באופן מורגש.
     

  3. יש לאוורר את הסוללה באוויר פתוח ולא בשמש לפחות 15 דקות לאחר טיסה ע"מ שתתקרר. אין לאכסן סוללה חמה בתיק\רכב סגור. אין להכניס למקרר או למקפיא על מנת להאיץ את הקירור מאחר והדבר פוגע בחומר הכימי שאוגר את המטען בסוללה.
     

  4. אם לא צפוי שימוש בסוללות לתקופה של שבוע ויותר מומלץ להביא אותן (לפרוק או לטעון) ל-50%. זה מצב האכסון האידיאלי שלהן לטווח ארוך וכך הן מגיעות מהמפעל. אין לשמור סוללות פרוקות מתחת 25% למשך זמן ארוך. הן עלולות שלא להתעורר לעולם.

 

טעינת הסוללות:
  1. מומלץ מאוד שלא להשאיר סוללות בטעינה ללא השגחה ובנוסף להציב אותן על משטח לא דליק (רצפה, שיש, מדף או שולחן ממתכת). יש לנתק את המטען מהחשמל בסיום הטעינה.
     

  2. טעינה אידיאלית של הסוללה תהייה בטמפרטורת סביבה של 15-40 מעלות. בטמפרטורה נמוכה הטעינה יכולה להימשך זמן רב יותר ואיזון התאים עלול לא להיות אידיאלי. בטמפרטורה גבוהה הטעינה פשוט לא תתחיל עקב מערכת ההגנה של הסוללה.
     

  3. סוללה חמה- לאחר טיסה או כשהיא מעל 40 מעלות- לא ניתן לטעון, זאת מחשש להתנפחות התאים והתלקחות ספונטנית של הסוללה עקב החום הרב וז הטעינה שמחמם אף הוא את הסוללה. בשל כך, לסוללה יש מערכת הגנה מובנת שמונעת טעינה כשהיא מעל ל-40 מעלות. בניסיון להטעין סוללה חמה מדי החיווי יהיה נוריות אחת מהבהבת.
     

  4. אם יודעים שלא הולכים להשתמש בסוללה בימים הקרובים מומלץ כאמור לטעון אותה עד כ-50% ולא עד הסול (אחרת תתחיל הפריקה העצמית).
     

  5. שמרו את הסוללות בתיק מוגן או במקום אחר בו הן לא יהיו חשופות למים, ללא לחות גבוהה, ללא קרינת שמש שירה ובטווח טמפרטורות של 22-27 מעלות. טווח טמפרטורות זה הוא האידיאלי על מנת לשמור על החומר הכימי שבסוללה לזמן ארוך יותר, דבר שיבטיח לכם יותר הטענות וזמן אוויר גדול יותר. תנאים אלו מתאימים גם לשאר הציוד, הרחפן והשלט.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מה לעשות עם הרחפן כשעולים למטוס ומה עושים עם הסוללות?
  1. בגלל החשש הגדול מהתלקחות הסוללה באופן בלתי נשלט בחשיפה לאוויר ומהאפשרות לטיסה עם כיסי אוויר וקפיצות חזקות שמטלטלות חפצים, יש להתנהל בזהירות ואחריות.

  2. יש לפרוק מראש את סוללות הרחפן לכ-20% ובשום אופן לא לעלות עם סוללות טעונות לגמרי!

  3. יש לעטוף כל סוללה בנפרד או לשים ב-LiPo Safe bag (פרטים בהמשך)

  4. את הסוללות, יחד עם הרחפן והשלט, יש לקחת עמכם למטוס ולא לשלוח אותן עם שאר המזוודות לבטן המטוס. המזוודות שנכנסות לתא המטען עוברות מסלול לא נעים של מכות בדרך אל המטוס ואם סוללה מתלקחת כשהיא בבטן המטוס אין ממש אפשרות לעצור את האש.

 

 

טיפים טריקים ומידע נוסף:
  1. אין לאחסן את הסוללה בסביבה מעל 60 מעלות, כגון רכב סגור בקיץ הישראלי. הדבר יכול לגרום להתלקחות של תאי הסוללה ולשריפה!

  2. כשהסוללה נמצאת ברמת טעינה גבוהה, מעל 90%, אך עדין לא על 100% (לדוגמה אם התחילה הפריקה העצמית) לא תמיד תתחיל טעינה של הסוללה גם אם נחבר אותה למטען. במידה זו על מנת להתחיל טעינה יש לחברן למטען ולהדליקן כרגיל.
     

  3. לחיצה רצופה למשך 10-7 שניות על לחצן ההדלקה יציג את "מצב החיים של הסוללה" (לא לבלבל עם הצגת רמת טעינה, אותה בודקים ע"י לחיצה קצרה על לחצן ההדלקה). נוריות הסוללה ידלקו בהתאם ל"רמת החיים" כשכל פס מלא שווה 25% ופס מהבהב שווה 12.5%. נתון זה נותן הערכה גסה, על בסיס מדידת התנגדות פנימית בתאי הסוללה, על רמת תפקוד הסוללה ביחס לסוללה חדשה לגמרי. לרוב סוללות עם מספר מחזורי טעינה-פריקה רבים, סוללה שלא נשמרה כראוי או סוללה שהתנפחה יציגו רק 2 פסים דולקים קבוע ואולי עוד אחד מהבהב (מראה על רמת תפקוד של 50% או 62.5%). בסוללות אלו מוטב שלא להשתמש במאמץ גבוהה, ברוח חזקה, לא "לסחוט את הסוללה" או להטיס בטמפרטורה נמוכה מ-15 מעלות. יש לשקול להפסיק את השימוש בהן ולרכוש חדשות.
     

  4. את מספר מחזורי הטעינה-פריקה של הסוללה ניתן לראות, יחד עם נתונים רבים נוספים, בתפריט הסוללה באפליקציה. בהתאם לסוג האפליקציה יתכן ותדרשו להיכנס לתת-תפריט נוסף ובו גם יוצג המספר הסידורי של הסוללה.
     

  5. סוללת השלט הרחוק יכולה לפרוק את עצמה עם הזמן ולכן יש להקפיד להטעין גם אותה לפחות פעם ב-3 חודשים. אין צורך לפרוק חלקית את סוללת השלט הרחוק כשלא בשימוש כמו שעושים לסוללות הרחפן ומצד שני ניתן להשאיר את השלט על כ-70% טעינה עד לשימוש הבא. זכרו, תמיד מומלץ להתחיל יום הטסה עם שלט טעון ב-100%.
     

  6. בכל פעולה של עדכון רחפן\שלט\סוללה או בכיול IMU יש לוודא שכל הסוללות הרלוונטיות טעונות לפחות 50%. אחרת התהליך שמנסים לבצע עלול שלא להתחיל.
     

  7. ניתן לרכוש LiPo Safe bag בעלות עשרות שקלים בודדים ולאכסן בהם את הסוללות כשלא בשימוש בבית, בזמן טעינה ובזמן הובלה ברכב כשהן טעונות לגמרי. שקיות אלו עשויות חומר עמיד בחום ובאש ויכול למנוע ההצתה של אביזרים הנמצאים קרוב לסוללה שהתלקחה.
     

  8. בדגמי הרחפנים להם יש מחבר שונה להטענת סוללה ושלט (לדוגמה פנטום או אינספייר) ניתן להטעין את השלט הרחוק בעזרת סוללת הרחפן והמטען הביתי. לשם כך יש לחבר את הסוללה והשלט למטען ולהדליק את הסוללה כרגיל.
    בדגמים אחרים ניתן להשתמש ברכזת הטעינה (אם רכשתם כזו) לשם הטענת השלט באמצעות הסוללה.שיטה זו יכולה גם לשמש לשם פריקת סוללה חלקית לרמה של 50-65% טעינה.

לסיכום:

במאמר מקיף זה הסברנו מה היא סוללת ליפו, מה מיוחד וגם מסוכן בה. פירטנו את הפעולות שמומלץ לבצע על מנת לשמור על הסוללות לזמן ממושך עם מינימום תקלות. זכרו, הטסת רחפנים היא תחביב ומקצוע מהנה מאוד אך הרחפן ורכיביו אינם משחק ויש לנהוג בהם באחריות וזהירות.

עוד דבר קטן שחשוב לנו לומר מתוך ניסיון ארוך השנים שלנו בהטסה והדרכה של מטיסים חדשים: הרחפנים היום "חכמים" מתמיד וכוללים חיישנים ומערכות רבות שמבטיחות למנוע התנגשויות. קל מאוד להטיס אותם, כמעט בלי לדעת דבר. הרחפן נותן "תחושת ביטחון" גבוהה שלעיתים גורמת לנו להקדיש פחות תשומת לב לבטיחות ההטסה ויותר לצילום ולכיף. אולם, ישנם מצבים רבים בהם הביטחון המופרז ביכולות הרחפן יכול לעלות בהתרסקות שלו: חסימת לוויינים פתאומית עלולה להביא להיסחפות הרחפן ללא שליטה, חוטים דקים\ענפים\אנטנות לא יזוהו על ידי מערכת החיישנים והרחפן יתקל בהם, ניתוק תקשורת בגלל הפרעות סביבה ועוד. לכן אנו מדגישים את חשיבות ההטסה בקשר עין עם הרחפן כל הזמן תוך תשומת לב למתרחש בסביבה כדי שנוכל כולנו להמריא, להטיס בכיף ולנחות בשלום פעם אחר פעם.

מעוניינים בעוד מאמרים?
הי
רשמו ותהיו הראשונים לדעת על פרסומים חדשים!

אולי יעניין אותך גם:

- המדריך לרחפניסט המתחיל

- איך לצלם עם רחפן כמו מקצוען

- צילום אווירי לאירועים

- שימושים מקצועיים לצילום אווירי

בסרטון: סוללת ליפו מנוקבת מתפוצצת מתחת למים. נא לא לנסות בבית.

תאי סוללת ליפו

בתמונה: תאי סוללת ליפו חלופיים של רחפן מאביק אייר. כל תא פועל במתח ממוצע של 3.7V.

 רחפן פנטום 4 שרוף

בתמונה: שאריות פנטום 4 אחרי התלקחות הסוללה. חשוב לבדוק את המחברים בסוללה וברחפן לפני ההטסה.
מקור: מעבדת LOOLTV

סוללת ליפו אינספיר 2

בתמונה: סוללת אינספייר 2 המסוגלת להתחמם עצמאית. הרחפן משתמש ב-2 סוללות זהות בו-זמנית.
מקור: dji.com

בסרטון: "בונקר" להטענת סוללות ליפו, למי שרוצה ללכת על בטוח.

3000.jpg

בתמונה: דוגמאות לסוללה נפוחה ברחפן מאביק 2. הסוללה עלולה להתנתק במהלך הטיסה.
מקור: gregsamborski.com

בסרטון: עצות והנחיות נוספות איך לקחת את הרחפן אתכם בטיסה

lipo safe bag

בתמונה: תיק הגנה לסוללות ליפו. מומלץ לאכסון בבית, כשעולים למטוס וגם ברכב.

בסרטון: מדריך בעברית על תפריט הסוללה שהכנו עוד בתקופת פנטום 3. העקרונות נכונים גם ל-DJI Fly
מקור: ערוץ הדרכות היוטיוב שלנו, מוזמנים לבקר

bottom of page