top of page

איך (לא) לרסק רחפן

שימו לב: הדף ארוך ביחס לדפי אינטרנט אחרים ומותאם במיוחד למסך מחשב. הצפייה בפלאפון אינה אידיאלית, עמכם הסליחה.


כיום קל מאוד להטיס כל רחפן ישר כשהוא יוצא מהקופסא ולמעט מספר הגדרות בסיסיות, עליהן דיברנו במאמר שלנו לרחפניסט המתחיל, הרחפן פשוט יטוס לאן שנרצה. הרחפנים מתהדרים גם ביכולות "חכמות" של הימנעות ממכשולים, מעקב אחרי עצמים בתנועה וצורות צילום אוטומטיות. כל אלו מקנים לנו כמטיסים ביטחון רב ביכולות הרחפן, לפעמים יותר מדי ביטחון...

במאמר זה נסקור 14 מצבים ופעולות שעלולים להביא אותנו לריסוק הרחפן עקב חוסר תשומת לב או חוסר מידע על התנהגות הרחפן במצבים מסוימים. נסביר מה הגורם הבעייתי בכל מצב ואיך ניתן להימנע ממנו או להתמודד איתו במידה והוא התרחש.
חילקנו כל מצב ל-3 חלקים: הטעות, הבעיה והפתרון זאת בשביל שלא רק נגרום לכם לחשוש מהטסה אלה בכדי שתוכלו ללמוד, להימנע ולהתמודד בעצמכם אם הם יתרחשו לכם תוך כדי הטסה.


הטעות- מה הגורם\פעולה\התנהגות שעלולה להכניס את הרחפן לבעיה במצב מסוים.
הבעיה- הגורם הישיר – המצב המסוים – שיביא את הרחפן להתרסק.
פתרון- הפעולה שתאפשר לכם להימנע מטעות ו\או תאפשר לכם לצאת בשלום מבעיה שנוצרה.

 


1. המראה לפני רכישת נקודת בית

הטעות: ממהרים וממריאים לפני שהרחפן מצא מספיק לוויינים ורכש נקודת בית.

 

הבעיה: במהלך הטיסה הרחפן ירכוש מספיק לוויינים במקום כלשהו בדרך ויקבע את המקום הזה בתור נקודת הבית. בהחזרת הרחפן הביתה, בין אם על ידכם או באופן אוטומטי (RTH) בגלל אובדן קשר או סוללה חלשה, הוא לא יחזור אליכם אלה לנקודה שאותה רכש במהלך הטיסה.
במידה ומדובר בסוללה חלשה הדבר בעייתי אף יותר מכיוון שהרחפן מחשב את המרחק לנקודת הבית ועל פי זה יודע מתי לחזור על מנת לנחות בבטחה. אם אתם רחוקים מנקודת הבית שנקבעה לרחפן עלול לא להיות מספיק סוללה על מנת לנחות בשלום.


פתרון: המתנה בסבלנות עד שרואים סדרה של 8 הבהובים ירוקים מהירים על זרועות הרחפן האחוריות ו\או באפליקציה מופיע הודעת "ready to go" על רקע ירוק או כשרשום "takeoff permitted" (רשאי להמריא) בחלק העליון של המסך.
היה והבחנתם שהרחפן לא קבע נקודת בית בהמראה ניתן לעדכן נקודת בית. יש לכך 2 דרכים: א) על פי מיקום הרחפן- מטיסים את הרחפן מעל הנקודת שרוצים שתהיה נקודת הבית החדה ובאפליקציה, בתפריט עם צורת הרחפן לוחצים על אייקון הרחפן. הדבר יתאפשר רק אם הרחפן רכש מספיק לוויינים. ב) אפשרי רק אם למכשיר החכם איתו אתם מטיסים יש GPS ואז ניתן לעדכן נקודת בית על פי המיקום שלכם. באותו תפריט ללחוץ על אייקון האדם\שלט.
מי שלא מכיר את אופן התנהגות הרחפן בהפעלת RTH מומלץ לו מאוד לנסות זאת בשטח פתוח מאחר וזו פעולה בסיסית שהרחפן יכול לבצע בעצמו בכל טיסה והיא גם וכולה לעזור לכם במספר מצבים כפי שרשום בהמשך.


2. המראה באזור לא מתאים לנחיתה אוטומטית

הטעות: המראה באזור צפוף עם מכשולים בצידי או מעל הרחפן בהם הוא עלול להתנגש.


הבעיה: א) מכשולים בצידי נקודת הבית- קחו בחשבון שאתם עלולים לנחות ללא לוויינים או עם רחפן בלתי יציב בעקבות תקלה אחרת שקרתה במהלך הטיסה. הרחפן גם יכול להגיע לנחיתה עצמאית בעקבות איבוד תקשורת או סוללה חלשה והוא עלול שלא לנחות באופן מדוייק בנקודת ההמראה ולהיתקל במכשולים שנמצאים לידה.
 

ב) מכשולים מעל נקודת הבית- אם יש מכשולים מעל נקודת ההמראה כגון עצים, קווי מתח, עמודי תאורה או כשממריאים ממרפסת בבניין דירות (אז יש מעליכם תקרה) הרחפן יתנגש בהם כאשר הוא חוזר אנכית למטה בשלב האחרון של חזרה אוטומטית הביתה (RTH).

 

פתרון: בחירת נקודת המראה ללא מכשולים ברדיוס 5 מטר סביב הרחפן וללא כל מכשול מעליו באותו רדיוס לכיוון השמים. בדקו גם את משטח ההמראה, וודאו שהוא לא בשיפוע, ללא שקעים ונקו אותו במידת הצורך מענפים, אבנים ושאר פריטים בהם יכול הרחפן להתנגש בנחיתה. קחו בחשבון גם פריטים שעלולים להתעופף ולהסתבך במנועי הרחפן. בנוסף, מומלץ לא להמריא באדמה רכה, חול או פודרה מאחר והם עלולים להיכנס למנועים, לגימבל המצלמה ולשאר מערכות הרחפן ולפגוע בפעולתם התקינה.

 


3. לא להגדיר גובה חזרה הביתה בהתאם לתנאי השטח

הטעות: לשכוח\להתעלם מהפעולה החשובה של להרים את העיניים לשמיים ולבדוק מה הנקודה הכי גבוה באזור ועל פיה להגדיר נקודת חזרה.

 

הבעיה: א) מכשולים- בהגדרת גובה חזרה נמוך מדי הרחפן יעלה לגובה לא מספיק ויתנגש במכשולים (קווי מתח, ענפי עצים, אנטנות, עמודי תאורה וכו') בדרכו הביתה.


ב) רוחות חזקות- בהגדרת גובה חזרה גבוהה מדי כשיש רוחות חזקות הרחפן עלול שלא להיות מסוגל לטוס חזרה ולהגיע בזמן לפני שהסוללה מסתיימת. ככל שעולים בגובה עוצמת הרוח עולה במידה משמעותית מאחר יש פחות מה שיפריע לה. במצב זה אנו גם מאבדים זמן אוויר ללא סיבה מאחר ולרחפן לוקח הרבה זמן לעלות ואז לרדת בגובה.


פתרון: לפני כל המראה יש להסתכל מסביבכם 360 מעלות ולאתר את המתקן (בניין, מנוף, קו מתח וכו') הכי גבוה בשטח ההטסה. יש לקבוע גובה חזרה של 5-10 מעל מתקן זה. אם לא בטוחים מה הגובה של אותו מתקן מומלץ לטוס אליו ולבדוק זאת לפני. קביעת גובה חזרה גבוהה מאוד כ"פתרון קסם" אינו מומלץ מאחר ואתם תעברו את הגובה המותר לטסה, תבזבזו זמן הטסה והרחפן יבקש לחזור מוקדם שלא לצורך ותהיו חשופים לרוחות חזקות שלא מורגשת על הקרקע.

שימו לב, אם הגורם הגבוה נמצא מעל הגובה המותר לטיסה (50 מטר מעל פני השטח לחובבים) יש לשקול להגביל את מרחק הטיסה כך שלא תוכלו להגיע אליו מלכתחילה (ובכל מקרה יש להטיס במרחק מינימלי של 250 מטר ממבנים).

 


4. הטסה ללא קשר עין\להיות קבור עם עיניים על המסך\ איבוד לוויינים GPS

הטעות: הטסה למרחק גדול ממה שמאפשר לכם לראות את הרחפן, הטסה מאחורי עצמים (מבנה, הר, יער וכו') המסתירים את הרחפן, הטסה בלי לעקוב אחרי הרחפן ולאבד את המיקום שלו במרחב.


הבעיה: א) איבוד לוויינים- במידה והתחילה הפרעה\חסימת לוויינים באזור ההטסה, דבר שיכול לקרות בכל מקום ובכל זמן ללא התראה גם אם בהמראה הכל היה תקין, הרחפן יתחיל להיסחף בהתאם לכיוון הרוח. חזרה הביתה RTH לא תפעל ואם לא תפעלו מספיק מהר חידוש שליטה בעזרת מפת האפליקציה תאבדו את הרחפן. רחפן שאיב לוויינים ואיבד תקשורת עם השלט סופו לנחות במיקום לא ידוע במקרה הטוב ולהתרסק לתוך מישהו\משהו במקרה הרע.

 

ב) מכשולים- מבלי לשמור על קשר עין אתם תטיסו בטעות את הרחפן לתוך מכשול או גרוע מכך, תתנגשו בכלי טיס אחר שנמצא באזור. גורם זה אחראי למקרים רבים מספור של התרסקות הרחפן בידי המטיס (אתם) שניתן היה בקלות למנוע בשמירה על קשר עין.


פתרון: אין פשוט מכך- לשמור על קשר עין בכל זמן, גם אם משתמשים במסך כדי לצלם או לשנות הגדרות תוך כדי טיסה. כל כמה שניות הרימו את העיניים וודאו שאתם רואים את הרחפן ושהוא אינו בקרבת מכשולים. זה אמנם מוריד מעט מהכיף של ההטסה ומגביל את המרחק אליו יכולים לטוס אך הסיכון לרחפן ולסביבה לא שווה זאת.

במידה והבחנתם באיבוד לוויינים ואתם לא בקשר עין עם הרחפן אתם חייבים לפעול מהר ולהטיס את הרחפן לכיוון הבית בעזרת מפת האפליקציה- כוונו על ידי סבסוב את החלק החד של החץ האדום (שמסמל את הרחפן שלכם) לכיוון הבית והטיסו בקו ישר ככל שניתן. כל כמה רגעים תקנו את מסלול הרחפן מחדש מאחר והרחפן יסחף ללא הפסקה. אל תטיסו מהר מדי ואם צריך רסנו את מהירות הרחפן (המידה והרחפן נסחף לכיוון שלכם) כדי לא לאבד עליו שליטה אחרת הוא יגיע ויעבור אתכם במהירות.

 


5. להסתמך על מערכת חיישנים למניעת התנגשות

הטעות: הנחה שהרחפן יצליח בעצמו להבחין במכשולים ויצליח בעצמו להימנע מהתנגשות בהם כך שאתם יכולים להטיס בלי להתחשב בסביבת הרחפן.

 

הבעיה: לחיישני הרחפן השונים יש מגבלות לא מעטות בהן הן לא יפעלו כמצופה או לא יפעלו כלל. בעינינו הסתמכות עיוורת עליהם שקולה לנסיעה ברכב ללא חגורת בטיחות תחת הנחה שלרכב יש מערכות בטיחות משל עצמו שיתריעו וימנעו התנגשות. רחפנים שונים משלבים חיישנים שונים לאיתור מכשולים מאחר ולכל סוג חיישן יש מגבלות וחסרונות משלו. סוגי החיישנים כוללים חיישנים אופטיים (כמו המצלמה), חיישנים אינפרה-אדומים, חיישנים אולטרה-סוניים המשתמשים בגלי קול. לא לכל רחפן יש את כל סוגי החיישנים ובנוסף אותם סוגי חיישנים יכולים לתפקד שונה בין רחפנים מדגם אחר. חלק מהחיישנים, לדוגמה אינפרה-אדומים, פעילים רק במצבי טיסה מסוימים (לרוב מצב "טריפוד" Tripd) בעוד מצבי טיסה כגון "ספורט" מבטלים לגמרי את פעולת החיישנים. זאת ועוד, לחיישנים ברחפנים שונים יש טווחי פעולה שונים ומרחקים שונים בהם הם יכולים לזהות מכשולים. בגלל השונות הרבה, מומלץ לכל מטיס לקרוא את חוברת ההפעלה של הרחפן שלו ולהבין מה המצבים בהם החיישנים עלולים שלא לתפקד כמצופה. קישור זה מפנה למרכז העזרה של DJI בו תוכלו למצוא את מדריך ההפעלה לרחפן שלכם.

להלן דוגמאות חלקיות (יש עוד) למגבלות החיישנים ברחפני DJI שאספנו ממדריכי ההפעלה:
- לא מתפקדים כראוי בטיסה מעל שטח בעל צבע ומרקם אחיד
- לא מתפקדים כראוי בטיסה מעל מים, שלג ומשטחים מחזרי אור אחרים
- לא מתפקדים כראוי בתאורת סביבה חלשה או חזקה מאוד
- לא מתפקדים כראוי בטיסה מעל משטחים המסיטים גלי קול
- לא מתפקדים כראוי בטיסה במהירות גבוהה
- לא מבחינים בעצמים בעלי שטח פנים קטן כגון ענפי עצים וחוטים
- לא מתפקדים כראוי כשיורד גשם, כשיש ערפל, עננים, ערפיח או אדים
- לא מתפקדים כראוי בטיסה מעל\מול עצמים בתנועה
- לא מתפקדים כראוי בטיסה בסביבת חומרים הבולעים אור-אינפרה אדום כגון מראות
- לא מתפקדים כראוי בטיסה בסביבה בה יש שינויי תאורה גדולים ומהירים


פתרון: הטיסו כאילו אין לרחפן כל מערכת לזיהוי מכשולים והיו ערים בכל רגע לסביבתו של הרחפן. שימרו על קשר עין עימו על מנת שתוכלו לראות מכשולים שהוא לא יבחין בהם. במידה ואיבדתם קשר עין עם הרחפן עצרו מיד את הטיסה, חדשו קשר עין על ידי שינוי המיקום שלכם ו\או של הרחפן והמשיכו להטיס בכיף ובביטחה.

 

6. שימוש בתכונות טיסה חכמות אוטומטיות למעקב ולביצוע תנועות צילום

הטעות: חוסר תשומת לב לתנועת הרחפן העצמאית ובהמשך ישיר לטעות מספר 5, להניח שהרחפן יזהה וימנע בעצמו ממכשולים. סעיף זה הופרד מסעיף 5 מאחר והוא מקור לבעיות רבות בפני עצמו.


הבעיה: תנועת הרחפן כשהוא עוקב אחריכם, מבצע תנועה עצמאית סביב אובייקט POI, מבצע סוגים שונים של תנועות צילום "חכמות" במרחב מבלי שלקחתם בחשבון את כל המכשולים בנתיב הטיסה שלו או שמלכתחילה לא הבנתם מה נתיב הטיסה שיבצע הרחפן. כאמור בסעיף 5, גם אם כל החיישנים תקינים ופעילים הרחפן לא תמיד יזהה חוטים וכבלי חשמל וטלפון (במיוחד לא חוטי "חוג תחום שבת" שקופים התוחמים כמעט כל ישוב בישראל), ענפי עצים ועוד ועוד. לרוב סוגי הרחפנים בכלל אין חיישנים בכל אחד מצדדיהם אך הם עדין יבצע את התנועה העצמאית גם לצד בו אין לו חיישנם כלל.


דבר נוסף, ישנן הגדרות שונות באפליקציה הנוגעות להתנהגות הרחפן בזיהוי מכשול תוך כדי טיסה וניתן להגדיר שהרחפן ינסה להתחמק ולהמשיך בטיסה בזיהוי מכשול ו\או יבצע תנועה גם לאחור כדי לשמור על מעקב. הפעלה של תכונות אלו או אי-מודעות שהן פועלות עלול להוביל להתנגשות וריסוק.


פתרון: כמו בסעיף 5, צפו את סביבת הרחפן ודאגו לו כאילו אין לו חיישנים.

באפליקציה, בתפריט הגדרות החיישנים, וודאו שאתם מבינים איך יגיב הרחפן כשהוא מזהה למכשול והמלצה שלו היא לפקוד עליו לעצור במקרה זה ולא לנסות לעקוף את המכשול- הוא פשוט יכול לנסות לעקוף את המכשול ולהיתקע במכשלו צמוד לו שאותו הוא לא זיהה.

בנוסף, התאמנו מראש בשטח פתוח לגמרי על כל אחת מתוכניות הטיסה האוטומטיות שאתם רוצים לנסות, הבינו את אופן תנועת הרחפן והיו ערים למגבלות החיישנים.

מצאו ותרגלו את השימוש בלחצן "עצור" בשלט אשר מפסיק מידית כל תנוע אוטומטית של הרחפן. לחיצה נוספת עליו תמשיך את תנועת הרחפן האוטומטית (אלה אם הוא איבד את האובייקט אחרי הוא עוקב)

 

7. הגדרת RTH מתאימה לאזור ההטסה במצב אובדן תקשורת עם הרחפן

הטעות: לא להתחשב במצב של אובדן תקשורת כשמטסים תוך כדי תנועה, בים או בגובה נמוך כשמעל הרחפן יש מכשולים.

 

הבעיה: כשהרחפן חווה ניתוק תקשורת עם השלט הוא מתוכנת לחזור הביתה אוטומטית- ממש כמו שלחצתם על כפתור ה-RTH בשלט או כשהוא חוזר בגלל סוללה חלשה. עליית הרחפן לגובה וטיסה שלו חזרה הביתה עלולה לגרום להתרסקות במספר מצבים:

 

א) הרחפן עוקב אחריכם תוך כדי שאתם בתנועה, כך שאתם כבר לא נמצאים בנקודת ההמראה. באבדן תקשורת הרחפן יחזור לנקודת הבית (בה אתם כבר לא נמצאים) ולא יהיה מי שיפקח עליו בזמן ואחרי הנחיתה. בנוסף, בהגבלת טווח הטיסה הרחפן ייעצר תוך כדי טיסה מאחר והוא הגיע למקסימום הטווח מנקודת הבית.

 

ב) אתם מטיסים מתחת למכשולים בהם יכול הרחפן להתנגש כשהוא עולה לגובה. בהטסה מתחת לגשר, קווי מתח, עצים או בתוך מבנים עליית הרחפן לגובה תביא להתנגשות.

 

ג) בהטסה בים מסירה, חזרה אוטומטית של הרחפן יכולה להסתיים בנחיתת הרחפן בתוך המים במידה והסירה זזה מנקודת ההמראה. גם אם היא עומדת במקום תזוזת הסירה תקשה על הרחפן לנחות בשלום ללא הטסה ידנית.

 

פתרון: במצבים הנ"ל יש לקבוע באפליקציה שהרחפן ירחף במקום כאשר נוצר נתק תקשורת אלה אם בטוחים שאין בעיה שהוא יעלה לגובה ויחזור הביתה. שימו לב שבאותו תפריט קיימת אופציה נוספת של נחיתת הרחפן במקום בו הוא נמצא, עליה לא נמליץ.
במידה ואתם מטיסים עם מכשיר חכם שיש לו GPS (לכל סמרטפון יש) תוכלו לעדכן את נקודת הבית לנקודה בה אתם נמצאים בהנחה וזזתם מהנקודה ההתחלתית. שימו לב שיש גם אפשרות לעדכן את נקודת הבית למיקום הנוכחי של הרחפן ועל אופציה זו לא נמליץ כלל אלה אם אתם בטוחים שמקום זה הוא האידיאלי לנחיתה במידה של ניתוק תקשורת וחזרה של הרחפן אוטומטית לקרקע.

 


8. תנאי מזג אוויר - רוח, גשם, טמפרטורה

הטעות: לא לבדוק מראש ולא להתחשב במזג האוויר בו מטיסים.

 

הבעיה: מזג האוויר משפיע בצורה משמעותית על ביצועי הרחפן, היציבות וזמן האוויר. נסביר מה הבעיה בכל מצב.

 

א) רוח חזקה- רוב הרחפנים מסוגלים להתמודד עם רוח קבועה של עד 30-35 קמ"ש אך לא מומלץ להטיס ברוח כזו ובטח לא יותר חזקה. ברוח חזקה הרחפן מתקשה לייצב את עצמו במקורם עקב שינוי עוצמת הרוח וכיוונה דבר המוביל לצריכת סוללה גבוה יותר ועלול לגרום לתמונות ווידאו לצאת יציבים\מרוחים.

טיסה חזרה הביתה נגד רוח חזקה, כשהסוללה כבר לקראת הסוף, הביא כבר כמה וכמה רחפנים להתחיל נחיתה בשטח כשהרחפן נכנס למצב של סוללה קריטית אחרי שלא הספיקו לחזור הביתה. חשוב להתחשב בכיוון הרוח בהטסה כך שאם אתם מטיסים עם כיוון הרוח בהתחלה שמרו לכם יותר מ-50% סוללה לפני שתתחילו לחזור.

המראה ונחיתה יהיו פחות מדויקים, הרחפן יכול "לקפוץ" מצד לצד, כך שיש לשמור על מרווח ביטחון גדול יותר מסביב לרחפן בהטסה ברוח חזקה. ככל שעולים בגובה הרוח נעשית חזקה יותר ויותר כך שמומלץ להגביל את גובה הטיסה וגובה החזרה הביתה למינימום האפשרי בהתחשב במכשולים בסביבה.

קחו בחשבון שפרצי רוח יכולים להיות בעוצמה של עד פי 2 ממהירות הרוח כך שהטסה ברוח של 25 קמ"ש אתם עלולים להיתקל במכות רוח של עד 50 קמ"ש. כשזה קורה תוך כדי טיסה מהירה או המראה\נחיתה הדבר מקשה לשמור על שליטה.


ב) גשם\שלג: הרחפנים הפופולריים אינם עמידים במים ולא תוכננו להתמודד איתו. הטסה בגשם אולי אפשרי לזמן מסוים אבל עלולה מהר מאוד להסתיים עם מערכות רחפן לא מתפקדות, קצר חשמלי והתרסקות. גם מצלמה הרחפן והגימבל סובלים ממים ומעבר לטשטוש העדשה במים הם עלולים לגרם לגימבל לא לתפקד.

עם הזמן תתפתח קורוזיה בכל מקום בו מים הצטברו מה שיכול להוביל להשבתת הרחפן גם אם הוא סיים בהצלחה טיסה בגשם.

סוללות הרחפן, שאמנם אטומות אך לא כדי לאתגר אותן, יגיבו באופן קיצוני לגשם ויתלקחו ספונטית. רשמנו מאמר מפורט על התנהלות נכונה ושמירה עם סוללות ושם תוכלו לקרוא בהרחבה על הבעיה הנוצרת בין סוללת ליפו למים.


ג) חום\קור: שניהם משפיעים בעיקר על הסוללה והיא הרכיב הרגיש שיש לשים אליו לב כשמטיסים מחוץ לטווח טמפרטורה של 15-30 מעלות.

בקור, מתחת לטמפרטורת סוללה של 15 מעלות, הסוללה מתפקדת פחות טוב ויכולת הפריקה שלה נפגעת. דבר זה גורם לקיצור זמן האוויר (פחות זמן להטיס) ובסוללות שעברו שימוש רב או נשמרו לא טוב יכול להוביל לנפילות מתח בתאים וכנסיה למצב סוללה קריטית (נחיתה מאולצת של הרחפן במקום בו הוא נמצע). שילוב רע במיוחד הוא טמפרטורה קרה יחד עם רוח חזקה.

בימים חמים הסכנה היא התחממות יתר של הסוללה. הרחפן יתריע כשהסוללה מגיעה ל-65 מעלות ויגביל את ביצועי הרחפן כדי למצמם את ההתחממות. מעל ל-70 מעלות הסוללה עלולה להתלקח באופן ספונטני מה שיביא להתרסקות וודאית ושריפת הרחפן.

כשטמפרטורת הסביבה עולה על 40 מעלות מומלץ (בחום:) שלא להטיס כלל.

 

פתרון: בדקו יום לפני שאתם מתכננים להטיס את מצב הרוח, הטמפרטורה ואם צפוי גשם. ביום ההטסה בדקו פעם נוספת וכמובן התחשבו בתנאי הסביבה שבה אתם מטיסים הזמן אמת.


א) ברוח חזקה טוסו נמוך ואל תתרחקו מנקודת הבית. שמרו מרחק ביטחון אפילו יותר גדול מבדרך כלל והטיסו באופן מתון בלי שינויי כיוון פתאומיים או עצירות פתע.


ב) הימנעו מלטוס כשיורד גשם, גם אם זה גשם קל.


ג) כשקר, שמרו את הסוללות בכיס פנימי במעיל ולאחר הפעלת הרחפן תנו לסוללות להתחמם לטמפרטורה של 15 מעלות לפחות. ניתן לעלות לאוויר ולרחף במקום סמוך לנקודת ההמראה עד שהן יתחממו מספיק ואז לצאת לדרך.

כשחם, עקבו אחרי טמפרטורת הסוללה באפליקציה ואם עברתם 60 מעלות עברו להטסה רגועה ככל שאפשר. אם עברתם 65 מעלות בסוללה כדי מאוד לנחות ולהחליף סוללה. (סוללות יש לאוורר בצל ובאוויר פתוח- לא לשים במקרר\מקפיא)

ד) קראו את המאמר שלנו על שמירה וטיפול בסוללות הרחפן (ליפו) בו הרחבנו בתיאור השפעות תנאי מזג האוויר על הסוללה בנוסף לטיפים ועצות חשובות על רכיב רגיש זה.

 


9. הטסה גבוה\רחוק מדי וכניסה לסוללה קריטית

הטעות: לא לחזור בזמן הביתה לנחיתה והתעלמות מהתראות הרחפן על סוללה חלשה

 

הבעיה: תחילה יש להפריד בין המצב בו הרחפן מודיע שהסוללה חלשה ומתחיל בעצמו לחזור הביתה (דבר שיכול לקרות גם אם לא התחיל הצפצוף שמתריע על סוללה חלשה) לבין כניסה למצב של סוללה קריטית בו מתחילה נחיתה במקום. הרחפן יודע לחשב את משך הזמן שייקח לו לחזור באופן בטוח הביתה. חישוב זה מתבסס על המרחק לנקודה שהוגדרה כנקודת הבית (לרוב זו נקודת ההמראה). לעומת זאת, החישוב עבור מצב סוללה קריטית נקבע על פי גובה הרחפן מעל הקרקע כשנקודת ההמראה נחשבת כגובה האפס- הרחפן לא באמת יודע כמה גבוה הוא מעל הקרקע.

סף הכניסה לסוללה קריטית הוא לרוב 10% אך ככל שנטוס גבוה יותר אחוז זה ילך ויגדל, זאת בגלל שהרחפן לוקח בחשבון שייקח לו יותר זמן להנמיך עד הגעה לקרקע.

כאשר אנו מטיסים ומבטלים את בקשת הרחפן לחזור לנחיתה אנו צריכים לקחת בחשבון את הגובה של הרחפן מעל הקרקע. אם לא נרד בגובה ונתקרב לכיוון הבית הרחפן יכנס למצב של סוללה קריטית ויתחיל להנמיך. אמנם ניתן לשלוט עליו ולהטיס אותו לכיוונים אך הכל יתבצע תוך כדי הנמכה מהירה בגובה. דחיפת המצערת (סטיק שמאלי) למעלה תעצור את הירידה אך רק לזמן מוגבל ובסופו של דבר המנועים יכבו באוויר והרחפן יתרסק.

 

כאמור בסעיף 8, אנו עלולים להיכנס למצב של סוללה קריטית גם אם הרחפן חוזר בעצמו הביתה וזאת עקב רוח חזקה שתאט את התקדמותו. הרחפן מחשב את הזמן שייקח לו לחזור תחת הנחה של טיסה במהירות 10 מטר\בשנייה (כ- 36 קמ"ש). רוח חזקה תאט אותו מאוד ותשבש את ההנחה עליה הוא מבסס את החישוב.

 

פתרון: עקבו אחרי מצב הסוללה תוך כדי טיסה במטרה לא להיות מופתעים כשהוא מודיע על סוללה חלשה. בטלו את החזרה האוטומטית הביתה רק אם אתם בטוחים שתוכלו להנחית את הרחפן בשלום יותר מהר בעצמכם. הנמיכו גובה תוך כדי תנוה לכיוון הביתה כדי לצמצם את הסיכוי לכניסה לסוללה קריטית.

 

המלצה- ניתן לתרגל שליטה ברחפן במצב סוללה קריטית על ידי הטסה שלו מעל לנקודת הנחיתה מתחת ל-10%. עשו זאת בשטח פתוח ללא מכשולים ואנשים אחרים. נסו לייצב את הרחפן באוויר על ידי המצערת למשך כמה שניות ואז כוונו אותו לנקודת הנחיתה בעצמכם תוך כדי שהוא מנמיך בעצמו.

 


10. קריסת סוללה תוך כדי טיסה

הטעות: שימוש בסוללות במצב לא תקין.


הבעיה: סוללה היא רכיב רגיש שיש לשמור עליו ולטפל בו נכון לאורך זמן. ללא שמירה עליה יתכנו מגוון בעיות ותקלות גם לאחר מספר מצומצם של טעינות. אלו הם סוגי תקלות אפשריות בסוללה שיגרמו לכניסה לסוללה קריטית ו\או קריסה שלה לגמרי וכיבוי רחפן באוויר:


א) מחברי סוללה\רחפן עם קורוזיה או גופים זרים שחוסמים אותם. חיבורים לא תקינים בין הרחפן לסוללה יכולים להוביל במהירות להתחממות יתר בעקבות התנגדות גבוהה או קצר ולהמסת הפלסטיק והתלקחות הסוללה כשהרחפן באוויר וגם כשהוא על הקרקע.

 

ב) תאי סוללה לא מאוזנים כשאחד מהם חלש במיוחד (הפרש של יותר מ-0.07v). תא חלש אחד בסוללה יכול להביא לכניסת הרחפן לנחיתת אונס. ברגע שהרחפן מזהה ירידה, גם רגעית, מתחת למתח מסוים בתאי הסוללה הוא יכנס למצב נחיתה כדי לצמצם סיכוי לכיבוי הסוללה באוויר.

 

ג) טיסה עם סוללה שלא עברה מספיק הטענה או לא הייתה בשימוש במשך זמן רב. סוללות שלא עברו הטענה מספקת יכולות להציג מצב טעינה שגוי כשהרחפן על הקרקע אך ברגע שנעלה לאוויר והסוללה תהיה תחת עומס היא עלולה שלא להחזיק את המתח הדרוש ולקרוס.

 

ד) שימוש בסוללה נפוחה המהווה אינדיקציה לעייפות החומר שבה. סוללות כאלו עלולות לקרוס תחת עומס ו\או טמפרטורה נמוכה. בנוסף, הן עלולות להתנתק תוך כדי טיסה מהרחפן עקב התרחבות שלהן ודחיקת הקליפסים שמאבטחים אותן לרחפן.


פתרון:

א) יש לוודא שמחברי הסוללה והרחפן נקיים לפני חיבור.

 

ב) ניתן לבצע בדיקה לתאי הסוללה כחלק מהבדיקות לאחר ההמראה לאיתור תא בעייתי- דחיפת המצערת למקסימום למשך 2-3 שניות וצפייה במסך הסוללה באפליקציה. לראות שאין תא שיורד באופן חריג.

 

ג) יש להטעין סוללות במלואן לפני כל טיסה ולבצע מחזור טעינה-פריקה-טעינה כל 3 חודשים אם הן לא בשימוש.

 

ד) לא להשתמש בסוללות המראות שינויי צורה, נזילה וסדקים במיוחד אלו הנובעים מהתנפחות.

 

אתם מוזמנים לקראו את המאמר המפורט שלנו על שימוש נכון ותחזוקת סוללות, איך לזהות סוללה לא תקינה ומה ניתן לעשות כדי לנסות להציל סוללה עם תא בעייתי. שם תמצאו טיפים נוספים על סוללות שיעזרו לכם לשמור עליהם רעננות לאורך זמן.

 


11. כיבוי מנועים תוך כדי טיסה

נשמע מוזר נכון- למה בכלל שתהיה כזו אופציה? למרות זאת בכל רחפני DJI קיימת אפשרות לריסוק יזום של הרחפן על ידי כיבוי מנועים באוויר. פונקציה זו משמשת במצבי חירום בהם איבדנו שליטה על הרחפן והוא עומד להתנגש במישהו\משהו. יתכן גם מצב בו הרחפן התרסק אך המנועים עדין עובדים וכיבוי המנועים בדרך הרגילה לא עובד.

 

הטעות: ביצוע פעולת CSC (Combination Stick Command) – התנועה שמבצעים עם הסטיקים בשלט על מנת להניע את מנועי הרחפן - תוך כדי הטסה.

 

הבעיה: כברירת מחדל ברחפני מאביק השונים כמו גם בדגמי DJI מיני, פעולת CSC תגרום לכיבוי מנועים כאשר לרחפן יש תקלה או שכהוא מבצע בלימה. בתפריט האפליקציה ניתן לשנות הגדרה זו כך שביצוע CSC בכל מצב של הרחפן יביא לכיבוי מנועים (לא מומלץ כלל).

בדגמי פנטום הקומבינציה שתביא לכיבוי מנועים באוויר שונה והיא לחיצה על כפתור RTH יחד עם הזזת הסטיק השמאלי (זה ששולט על הסבסו והגובה) ימינה ולמטה עד הסוף באלכסון.

 

פתרון: דבר ראשון- הכירו שפעולת כיבוי המנועים באוויר קיימת ברחפן שלכם. בדקו מה הקומבינציה המביאה לכיבוי המנועים תוך כדי טיסה ברחפן שלכם. בנוסף, אל תזיזו את כל הסטיקים בבת אחת למקסימום האפשרי בשלט. באפליקציה יש להשאיר את מצב הכיבוי על ידי ביצוע CSC רק במקרה בלימה\תקלה.
על מנת לכבות מנועים נמליץ למשוך את סטיק שמאל (המצערת ששולטת על הגובה בטיסה) למטה עד הסוף ולא לבצע CSC למרות ששתי אופציות אלו מופיעות במדריך ההפעלה- פשוט כדי לא להכניס לנו "הרגל מגונה" של ביצוע CSC למעט הפעלת המנועים.

טיפ- באפליקציית ההטסה עבור דגמי רחפנים מסויימים יש סימולטור הטסה בו ניתן לתרגל את הפעלת הרחפן באופן ווירטואלי. סימולטור זה הוא המקום הנכון לניסיונות כיבוי מנועים תוך כדי טיסה CSC כמו שתיארנו כמו גם תרגולים נוספים בהתאם לרצונכם.

 


12. שינוי הגדרות אחרי עדכון תוכנה

הטעות: לא לבדוק הגדרות באפליקציה אחרי ביצוע עדכוני תוכנה.

 

הבעיה: חלק מעדכוני התוכנה כוללים איפוס הגדרות למצב ברירת מחדל כמו שהוא בא מהקופסא. עם הזמן סביר להניח ששיניתם את ההגדרות השונות בהתאם להעדפות שלכם- הגדרות שנוגעות לפעולת החיישנים, גובה ומרחק טיסה כמו גם גובה חזרה הביתה, רגישות הסטיקים, איך הרחפן מגיב באובדן תקשורת (ראו סעיף 7) וכו'.

הטסה לאחר עדכן תוכנה בלי לוודא שההגדרות מתאימות לטיסה כמו שאתם מכירים עלולה, גם אם בסבירות נמוכה, לגרום לרחפן להתנהג באופן שונה ובמקרים מסוימים להוביל להתרסקות.

 

פתרון: בתחילת כל יום לפני ההטסה ובמיוחד לאחר ביצוע עדכון תוכנה עברו על הגדרות האפליקציה וודאו שהן מתאימות לכם ולסוג הטיסה אותו אתם מבצעים.

 

 

13. המראה\נחיתה ב"היגוי הפוך"

הטעות: הצבת הרחפן שכשהוא "מסתכל" עלינו (אף פנימה - Nose in) בהמראה או חזרה לנחיתה באותו אופן.

 

הבעיה: אם משהו לא הולך חלק בזמן ההמראה\נחיתה ואנחנו נדרשים לתגובה מהירה ואינסטינקטיבית, ללא אימון וניסיון רב כנראה שנזיז את הרחפן לכיוון הנגדי אליו התכוונו מאחר וימינה שלו הוא שמאלה שלנו כשהוא מסתכל עלינו. תנועת הרחפן לכיוון ההפוך אליו התכוונו תלחיץ אותנו עוד יותר כך שאינסטקטיבית נמשוך עוד יותר חזק את הסטיק לכיוון השגוי וסכנת ההתרסקות גדלה מרגע לרגע.

 

פתרון: המראה ונחיתה אך ורק כשמצלמת הרחפן מסתכלת בדיוק לאן שאנו מסתכלים –  אף החוצה Nose out. כשאתם חוזרים הביתה בטיסה כשמצלמת הרחפן מכוונת לכיוונכם עצרו את הרחפן לפחות 20 מטר מהבית וודאו שאתם "נוחתים ברוורס".

 

14. הטסה באזור אסור לטיסה

הטעות: טיסה באזורים רגישים ביטחונית ובסביבתם.

 

הבעיה: בישראל מופעלות מערכות לאיתור, שיבוש ויירוט רחפנים במתקנים בעלי חשיבות או רגישות כמו גם לאורך הגבול הצפוני עם סוריה ולבנון. מתקנים אלו כוללים בין השאר תחנות משטרה מסויימות, בתי כלא, תחנות כוח, איצטדיונים מסויימים, בסיסי צהל ושדות תעופה מסויימים וכן אתרים רגישים אחרים, רובם מסווגים. הטסת הרחפן באזורים אלו או בסמוך להם יכולה להביא לאיבוד שליטה על הרחפן החל משיבוש GPS לרחפן דרך ניתוק תקשורת בין הרחפן לשלט ועד ויירוטו שלו על ידי גורמי הביטחון.

 

פתרון: לפני הטסה באזור חדש בדקו במפת גוגל את האזור בו אתם עומדים להטיס. אזורים בצבע אדום וכתום הם בסבירות גבוהה בעלי מערכות שיבוש ויירוט אך קחו בחשבון שהם לא המקומות היחידים בהם פועלות מערכות אלו!
בכדי להימנע לגמרי מהיתקלות במערכות השיבוש הנ"ל נמליץ להטיס במרחק של לפחות קילומטר מהאזורים ה"צבעוניים" במפה.

 

 

מכירים מצבים נוספים בהם הרחפן עלול להתרסק? רשמו לנו ונשמח ונוסיף אותם כאן לטובת כולם

 


לסיכום, עברנו על 14 מקרים ומצבים בהם הרחפן עלול להגיע לכדי התרסקות עקב פעולה לא נכונה שלנו או פשוט מחוסר ידיעה. הרחבת הידע בתפעול הרחפן יאפשר לנו להטיס יותר טוב, למצות את יכולותיו, להינות ממנו יותר ולצמצם למינימום סכנה להתרסקות כואבת.

מעוניינים בעוד מאמרים?

הירשמו ותהיו הראשונים לדעת על פרסומים חדשים!

אולי יעניין אותך גם:

- איך לצלם עם רחפן כמו מקצוען

- שמירה וטיפול בסוללת הרחפן

- סרטוני תדמית עם רחפן

- צילום אווירי למערכות סולריות

בסרטון: מדריך בעברית על קביעת נקודת בית חדשה. העקרונות נכונים גם ל-DJI Fly ולרחפנים חדשים
מקור: ערוץ הדרכות היוטיוב שלנו, מוזמנים לבקר

M2 sensors.jpg

בתמונה: הזוויות בהן יכולים חיישני רחפן מסוג מאביק 2 לזהות מכשולים. מחוץ לטווח זה הרחפן לא יזהה ולא יתריע בפני מכשולים.
מקור: מדריך ההפעלה של מאביק 2

bottom of page