המדריך לרחפניסט המתחיל
קניתם רחפן חדש דנדש, אבל מה עכשיו?
איך מגיעים לצלם את התמונות הנהדרות שרואים באינטרנט?
איך בכלל מתחילים להטיס, איפה מטיסים ומה חשוב לדעת עוד לפני שעולים לאוויר?
מה זו "אקטיבציה", מה יקרה אם נמריא בלי קליטת לוויינים ומה הפעולה הפשוטה בשלט שעלולה לגרום לכם לרסק בטעות את הרחפן?
שימו לב: הדף ארוך ביחס לדפי אינטרנט אחרים ומותאם במיוחד למסך מחשב. הצפייה בפלאפון אינה אידיאלית, עמכם הסליחה.
נתחיל ברקע קצר – מה זה רחפן, איך הוא עובד ומה המערכות שבו:
רחפן, ובשמו הרשמי בישראל "רב-להב", הוא פלטפורמה מעופפת בעלת 3 זרועות או יותר שלהן מנועים בקצה. לרוב הרחפנים יש 4 מנועים ואליהם נתייחס במאמר זה. הפעולות באפליקציה יתייחסו לאלו של DJI, אך העקרונות נכונים גם עבור יצרנים אחרים.
ישנם סוגים רבים שונים ומשונים של רחפנים והמשותף להם הוא מנועים, המייצרים דחף אנכי (לכיוון הרצפה), המאפשר התרוממות ותנועה, סוללה (אחת או יותר), שמהווה את מקור האנרגיה למנועים, ושלדה עליה מורכבים כל החלקים. הרחפן נמצא בתקשורת אלחוטית עם מערכת שליטה, לרוב שלט רחוק, המוחזק בידי המטיס, ממנה הוא מקבל פקודות לאן לנוע.
סמרטפון, טבלט ואפליקציה – למה אי אפשר בלעדיהם*?
על מנת "לראות מה שהרחפן רואה" דרך המצלמה וכן לשלוט על הגדרות הרחפן ולקבל נתונים נוספים ממנו, תזדקקו למסך של מכשיר חכם. מסך זה יכול להיות הטבלט או הסמארטפון שלכם (למעט שלטים עם מסך מובנה, חייבים שיהיה לכם מכשיר חכם משלכם - הוא אינו מסופק עם הרחפן). למטיסים חדשים אנו ממליצים פחות להתעסק עם המצלמה בהתחלה ולהתרכז בשליטה בתנועת הרחפן
מהניסיון שלנו מכשירי אפל עובדים הכי טוב עם רחפני DJI (נסביר בהמשך מדוע), אבל גם מכשירי אנדרואיד עדכניים יעבדו לא פחות טוב. על המכשיר החכם מתקינים את אפליקציית ההטסה איתה כאמור ניתן לבצע פעולות רבות והיא חיונית לשם הפעלת תוכניות "טיסה חכמה", כגון מעקב אחרי אנשים ושאר תנועות אוטומטיות. את המכשיר החכם מחברים לשלט הרחוק באמצעות כבל USB (לרוב מסופק עם הרחפן). השלט כולל באופן מובנה מערכת, שמאפשרת לקבע/לתפוס באמצעותה את הסמרטפון, אך חשוב לדעת שאם רוצים להשתמש בטבלט בעל מסך גדול יתכן ותזדקקו לרכוש מתאם שיאפשר לכם לתפוס את המסך לשלט.
לאחרונה אנו רואים יותר ויותר רחפנים שניתן לרכוש עם מסך מובנה בשלט הרחוק. עם שלטים אלו אין צורך להתעסק עם חיבור המכשיר החכם לשלט בכל הטסה והאפליקציה איתה מטיסים את הרחפן רצה בצורה יותר יציבה עם המסך המובנה. בנוסף, בהירות המסכים המובנים מעולה והם מאפשרים לראות באופן טוב גם כשיש שמש חזקה. מצד שני, רחפנים עם מסך מובנה בשלט עולים יותר כסף ובמידה והוא מתקלקל גם התיקון או החלפתו עולה יותר כסף. חיסרון נוסף הוא שבשלטים עם מסך מובנה הסוללה מספיקה לפחות זמן כך שאם אתם מתכננים להטיס מעל 3 סוללות ברציפות קחו בחשבון שיתכן ותאלצו להטעין את השלט. כל אחד יחליט מה השיקול החשוב בעיניו.
* טכנית ניתן להטיס את הרחפן ללא מכשיר חכם ואפליקציה כל עוד הרחפן נמצא בתקשורת עם השלט הרחוק (בהמשך נפרט איך מבדילים בין חיבור רחפן-שלט-מכשיר חכם). במצב זה כמובן לא נוכל לראות מה שהרחפן רואה ולא נוכל לשנות הגדרות או להפעיל מצבי טיסה מתקדמים, אך כן נוכל לשלוט ברחפן ולהביא אותו לנחיתה בשלום בבית. תרגול מצב זה יעזור במידה והאפליקציה קרסה, הטלפון נכבה או שהכבל המחבר נהרס בזמן ההטסה, אך חיוני להיות בקשר עין ברור עם הרחפן.
מערכות נוספות שיש לרחפנים:
כמעט כל רחפן גם כולל מטע"ד – מטען ייעודי – המאפשר לו לממש את היעוד לשמו הוא מוטס, אך הוא אינו חלק חיוני לשם הטסת הרחפן. בהרבה מקרים המטע"ד יהיה פשוט המצלמה, איתה נפיק תמונות ווידאו, אך ישנם רחפנים, הכוללים מערכות מטע"ד נוספות/אחרות, כגון מיכל דשן לשימושי חקלאות, חיישנים למדידת מגוון פרמטרים, רמקול ופנס לאיתור נעדרים, חומרי נפץ לשימוש צבאי, נשיאת חבילות כאמצעי למשלוחים ועוד ועוד.
מערכות עיקריות נוספות שלרוב יימצאו על רחפנים מיוצבים, היכולים לעמוד באוויר בעצמם, כוללות מערכת GPS, המאפשרת לרחפן לדעת מה המיקום הגיאוגרפי שלו והגובה מעל פני הים, מערכת IMU, המודדת את התאוצה בצירים השונים ובאמצעותה רחפן יכול לא רק לשמור מיקום אלא גם לייצב את עצמו בהתאם לכוחות החיצוניים שפועלים עליו (רוח, לחץ אוויר), מערכת שידור והקלטת וידאו באמצעותה ניתן לראות את התמונה שקולטת מצלמת הרחפן וכן לשמור אותה באיכות גבוהה על כרטיס זיכרון נשלף וחיישנים, המאפשרים לרחפן לזהות מכשולים בנתיב הטיסה שלו וכך להימנע מהתנגשות בהם על ידי עצירה או עקיפה שלהם. במאמרים הבאים נרחיב על כל אחת ממערכות אלו, אילו בעיות יכולות להיות בהן ומה ניתן לעשות כדי להתגבר על בעיות אלו.
4 מנועים, 4 פרופלורים ושני צבעים
נחזור למנועי הרחפן ולשאלה איך הרחפן עובד. בוודאי שמתם לב שיש 2 זוגות של מנועים והם מסומנים בצבעים שונים (לרוב נקודה שחורה/לבנה/כסופה), שמאפשרת להבדיל ביניהן. המנועים בעלי הצבע הזהה מסתובבים לאותו כיוון וזוג המנועים השני מסתובב לכיוון הנגדי. בהתאם, יש 2 זוגות של פרופלורים (מדחפים), שאמנם נראים זהים, אך למעשה הם לא - הפרופיל שלהם, החלק שחותך את האוויר, נמצא באוריינטציה שונה בהתאם למנוע אליו הם מתחברים. שילוב של מנוע ופרופלור מתאימים מאפשר לדחוף אוויר לכיוון הקרקע ולרחפן להתרומם. הרכבת הפרופלור הלא-מתאים על המנוע יביא לדחיפת אוויר לכיוון השמים ולמעשה יצמיד את הרחפן לקרקע חזק יותר על ידי מנוע זה, דבר שיכול להסתיים בהתהפכות הרחפן, כשהוא על הקרקע.
מנועי הרחפן מסודרים כך שבין 2 מנועים בעלי צבע זהה תמיד יהיה מנוע עם צבע אחר. בנוסף, המנועים לא יושבים ישר על שלדת הרחפן, אלא נמצאים בנטייה קלה. תצורה זו של המנועים מאפשרת לרחפן לבצע את פעולת הסיבסוב – סיבוב במקום (כמו סביבון) באמצעותו מפנים את המצלמה לצדדים.
ישנם רחפנים מקצועיים לצילום אווירי, דוגמת אינספייר, בהם יש שליטה מלאה על סיבוב המצלמה ללא קשר לתזוזת הרחפן. לרחפנים אלו יש גם מנגנון להרמת רגלי הנחיתה כדי שלא יכנסו לזווית הראיה של המצלמה כשהיא מסתובבת לצדדים.
תהליך האקטיבציה - איך מפעילים רחפן חדש?
בהפעלת הרחפן בפעם הראשונה יש מספר פעולות חיוניות שיש לבצע לפני שניתן להמריא, ביניהן אקטיבציה/הפעלה (Activation) של הרחפן. לא מדובר על הפעלה של מנועים או הדלקת הרחפן, אלא של הפעלת האחריות על הרחפן מצד חברת DJI. ללא פעולה זו הרחפן לא יוכל להמריא. את תהליך האקטיבציה נמליץ לעשות בבית, כשיש לכם זמן ובלי למהר. בתהליך זה חובה שיהיה חיבור לאינטרנט, אך לאחר מכן, כשמטיסים, ניתן לעבור למצב טיסה. זכרו - בסיום האקטיבציה שנעשית בבית אין לנסות להפעיל את המנועים מאחר והם יתחילו להסתובב. תיכף נסביר על תהליך האקטיבציה עצמו, אך לפני כן יש עוד כמה הכנות מקדימות.
תחילה יש להטעין את סוללת הרחפן ואת השלט במלואם, הדבר יכול לקחת כשעה או קצת יותר. חשוב לדעת שסוללת הרחפן היא רכיב רגיש שיש להתנהל עמו בזהירות ולשמור עליו. הכנו מדריך מקיף שיעזור לכם לשמור על הסוללה לאורך זמן - לפני, בזמן ולאחר הטסה, כללים לאחסון הסוללה והובלתה ברכב או במטוס ועוד טיפים נוספים ומידע חשוב שיכול למנוע נזק של ממש בעקבות התלקחות הסוללה.
לאחר הטענת הסוללות ולפני הדלקת הרחפן יש לוודא שהסרתם את מגן המצלמה שתופס אותה.
בהתאם לסוג הרחפן יש לפתוח את זרועות הרחפן ו/או לחבר להם את הפרופלורים בהתאם לצבע המנוע.
יש לחבר את המכשיר החכם לשלט באמצעות הכבל המסופק וזאת אחרי שהורדתם את האפליקציה המתאימה להטסת הרחפן. ברחפני DJI האפליקציה נקראת DJI FLY עבור רחפנים מסוג: DJI Mini 3, DJI Mavic 3 Classic, DJI Avata, DJI Mini 3 Pro, DJI Mavic 3, DJI Mini SE, DJI Air 2S, DJI FPV, DJI Mini 2, Mavic Air 2, Mavic Mini.
לרחפנים אחרים - מאביק 1 ו-2, רחפני פנטום לדורותיהם, מאביק אייר 1 יש צורך להוריד את אפליקציית DJI GO 4.
שימו לב: במכשירי אנדרואיד האפליקציה לא נמצאת בחנות האפליקציות Google Play Store (התמיכה לכך הופסקה לפני כשנה ולכן בין השאר נוח יותר לעבוד עם מכשירי אפל) ויש לגלוש לאתר DJI, להוריד ולהתקין משם את האפליקציה המתאימה (APK file type).
קישור להורדת DJI GO 4
לאחר התקנת האפליקציה יש להיכנס אליה וליצור חשבון משתמש. מומלץ להשתמש בכתובת מייל עמה אתם משתמשים במכשיר החכם, במידה ותצטרכו תמיכה או שחזור סיסמה. הפעילו את השלט, וודאו שהוא מחובר כראוי עם כבל USB למכשיר החכם והפעילו את הרחפן.
הפעלה וכיבוי של רחפני DJI נעשית באופן הבא: לחיצה קצרה במשך כשנייה על כפתור ההדלקה של הסוללה/שלט/רחפן ולאחריה לחיצה ממושכת של 3-4 שניות עד ששומעים את רחפן משמיע צליל. חשוב - יש להדליק את הסוללה/רחפן רק לאחר שהיא נמצאת בתוך הרחפן!
המכשיר החכם עשוי לדרוש מכם אישור לשיתוף והעברת קבצים - יש לאשר זאת על מנת שתתאפשר תקשורת תקינה בין האפליקציה לשלט ולרחפן. כעת תעברו מספר מסכים בהם תתנו הרשאות לאפליקציה, הגדרות ראשוניות למצב הסטיקים וקיצורי דרך בלחצני השלט, הגדרות "מצב מתחיל" (מגביל ל-30 מטר מרחק וגובה ומומלץ למטיסים טריים) - ניתן לשנות הגדרות אלו בהמשך. בסוף יופיע מסך האקטיבציה עצמו. קישור לסרטון הדרכה באנגלית על תהליך האקטיבציה של מאביק 2 (התהליך דומה לרחפני DJI אחרים).
בסיום האקטיבציה תוכלו לראות באפליקציה את מה שמצלמת הרחפן "רואה". כעת הרחפן מוכן לעלות לאוויר ואפשר סופסוף להתחיל להטיס ולצלם.
אם התהליך לא מצליח, יש לוודא שיש תקשורת מלאה בין המכשיר החכם, השלט והרחפן ושיש קישור יציב לאינטרנט. מיד נסביר איך לזהות ולהתמודד עם מצב זה.
איך לדעת שהרחפן, השלט והמכשיר החכם מתקשרים אחד עם השני?
הסתכלו על השלט הרחוק כשהוא והרחפן דולקים - אם מופיעה נורית אדומה, המשמעות היא שאין תקשורת בין הרחפן לשלט וזאת ללא קשר אם המכשיר החכם מחובר או לא (הרחפן "לא רואה" את המכשיר החכם, אלא רק את השלט). אור ירוק בשלט משמעותו שיש תקשורת מלאה בינו לרחפן וניתן להפעיל את המנועים ולהטיס. האור יהיה ירוק (במידה ויש תקשורת בין השלט לרחפן) גם אם לא חיברתם מכשיר חכם לשלט וגם אם כן חיברתם. בדומה, בזרועות הרחפן יהבהב אור ירוק, כשיש תקשורת בינו לבין השלט, וכשאין תקשורת, האור יהבהב בצהוב מהיר. אם אין תקשורת בין השלט לרחפן, כששניהם דולקים על הקרקע (אור אדום בשלט, אור צהוב מהבהב במהירות ברחפן), יש לבצע תהליך "צימוד" - Linking - ביניהם. התהליך כולל הפעלת מצב צימוד באפליקציה ובנוסף לחיצה על כפתור הצימוד ברחפן. בכל רחפן כפתור זה נמצא במיקום שונה.
כאשר מתקיימת תקשורת טובה בין השלט למכשיר החכם באפליקציה, במסך הבית יופיע לחצן בצבע כחול. לחיצה עליו תאפשר לכם לראות את נתוני הרחפן השונים: מצב סוללה, רמת קליטת לווייני GPS, מצב כרטיס הזיכרון ועוד - וכן את מה שהמצלמה רואה (רק אם כבר בוצעה אקטיבציה).
במידה ואין תקשורת, הלחצן יופיע בצבע אפור ולחיצה עליו תוביל למסך שחור ללא נתונים על הרחפן. נסו לנתק ולחבר מחדש את הכבל, להחליף אותו, לכבות ולהדליק מחדש את האפליקציה והמכשיר החכם, השלט והרחפן ולאשר תקשורת ביניהם, אם מופיעה בקשה כזו.
איפה להטיס את הרחפן?
המלצה חמה שלנו - צאו לשדה פנוי, מחוץ לאזור מיושב, ובו תתחילו להתאמן עם הרחפן. להתחיל להטיס את הרחפן בחצר הבית או גרוע מכך, ממרפסת בבניין דירות, באזור מיושב בו יש עצים, כבלי חשמל ובניינים, יהיה מתכון בטוח להתרסקות מהירה עוד לפני שהתחלתם להנות ממנו. בנוסף, וחשוב מכך, הטסה בשטח בנוי, בו גרים ומסתובבים אנשים, עלולה לגרום לפגיעה בהם או ברכושם, במידה ואיבדתם שליטה על הרחפן מסיבה כלשהי (ויש מגוון מצבים בהם זה יכול לקרות, עליהם נרחיב במאמרים הבאים). זכרו - האחראי הבלעדי בעת ההטסה הוא המטיס ואין להסתמך על חיישנים או מערכות אחרות שימנעו פגיעה במישהו/משהו בדרך או שיחזירו את הרחפן הביתה בכל מצב.
שימו לב: ישנם אזורים בארץ - לדוגמה בקרבת גבולות, שדות תעופה ומתקנים ביטחוניים - בהם יש מערכות לשיבוש ויירוט רחפנים. ישנם אזורים רבים נוספים בהם אסור להטיס רחפנים. במאמרי ההמשך נרחיב ונפרט על נושא – איפה ובאיזה אופן מותר להטיס רחפנים ואיפה אסור. הכללים הבסיסיים הם שאסור להטיס במרחק של פחות מ-250 מטר ממבנים (זאת אומרת אסור להטיס באזור מיושב), מותר להטיס עד 50 מטר מעל פני השטח בו נמצא הרחפן ורק כשיש קשר עין ישיר איתו. כללים נוספים נמצאים באתר רת"א (רשות תעופה אזרחית), שאחראית על הרגולציה בתחום זה. מומלץ לבדוק מראש את אזור ההטסה במפה זו, ואם רואים שהוא נמצא בתוך צבע כלשהו, דעו שאסור להטיס שם.
כשמגיעים לשטח בו רוצים להטיס, חשוב לבחור נכון את נקודת ההמראה/נחיתה.
תחילה הסתכלו מסביב ולמעלה ושימו לב למכשולים אפשריים - עמודי חשמל ותאורה, עצים וענפים, גדרות, אבנים וכו' – ובחרו באזור בו יש רדיוס של לפחות 5 מטרים ממכשולים אפשריים. אל תבחרו את נקודת ההמראה מתחת לגשר, עץ, כבלי חשמל או כל דבר שבו יכול הרחפן להתנגש בעליה אנכית לאוויר עד גובה 50 מטר לפחות - במידה והרחפן יחזרו הביתה באופן עצמאי הוא ינחת על צמרת העץ, חלקו העליון של הגשר או יפגע בכבלי החשמל, אם המראתם מתחתם.
הרחיקו את הרחפן כמה שיותר מעצמים שעשויים מתכת (רכבים ומשטחי בטון מזויין, כגון גשרים) מאחר והם משבשים את מצפן הרחפן. חשוב לבחור משטח ישר, כגון אדמה מהודקת, כורכר, אספלט או דשא נמוך ולהדליק את הרחפן כשהוא כבר על המשטח הישר - מיד לאחר ההדלקה הרחפן יבצע מספק בדיקות, כיולי חיישנים ואיפוס של המצלמה, שמבוצעים טוב יותר על משטח ישר ויציב. נקו מאבנים ועצמים אחרים שהרחפן עלול לפגוע בהם בנחיתה את האזור מסביב הרחפן, ברדיוס של 2-3 מטרים, וכך תקטינו את סיכון לפגיעה במצלמה: אבנים קטנות, לכלוך וזבל, ענפים וכו'.
בהטסה על חול או כשיש אבק מסביב קחו בחשבון שחלקיקים יתעופפו כשתעלו לאוויר והם עלולים להיכנס למערכות הרחפן ולפגוע בו או פשוט ללכלך את עדשת המצלמה והחיישנים. בשטחים כאלו כדאי מאוד להמריא ממשטח: ניתן לקנות משטח המראה מתקפל ייעודי או להשתמש בברזנט או אפילו בשטיחי הרגלים שיש ברכב - רק שימו לב שהמשטח כבד מספיק כדי שלא יתעופף עם עליית הרחפן לאוויר ויסתבך במנועים.
חשוב: עמדו מאחורי הרחפן, כך שאתם מסתכלים לאן שהמצלמה מסתכלת. כיוון הרחפן אליכם - כך שהמצלמה פונה אליכם - יביא להטסה ב"היגוי הפוך" בו שמאלה בשלט לוקח את הרחפן ימינה וקדימה הופך אחורה. מצב זה הוא מתכון בטוח להתבלבלות ועשוי להיגמר בריסוק מהיר.
מה חשוב לבדוק באפליקציה לפני ההמראה ומה קורה כשממריאים ללא מספיק לוויינים?
אחרי שהרחפן דולק (אך עם מנועים כבויים - לא מסתובבים) וממוקם בנקודת ההמראה והוא, השלט והמכשיר החכם מתקשרים, אפשר להתחיל בבדיקות המקדימות לטיסה מתוך האפליקציה. תחילה וודאו שהסרתם את מקבע/מגן המצלמה ושהסוללה תפוסה היטב בבית הסוללה ברחפן. כעת כנסו למסך האפליקציה וסקרו אותו. מסך זה מכיל המון אינפורמציה (במאמר זה לא נכנס לפרטים של כל אחד מהם בכדי לא להעמיס במידע). נציין רק שני דברים קריטיים שיש לשים אליהם לב לפני ההמראה ובכל זמן שאתם מטיסים.
דבר ראשון, יש להמתין עד ש"שורת הסטטוס" באפליקציה - החלק העליון השמאלי, שמשנה את צבעו מאדום לצהוב ואז לירוק - מופיע בירוק עם הכיתוב Ready to GO, שמעיד כי כל מערכות הרחפן תקינות ושיש מספיק קליטת לוויינים (GPS).
מומלץ לוודא את כמות הלוויינים שהרחפן "רואה". נתון זה חשוב מאוד מכיוון שעל פיו הרחפן יודע לשמור מיקום באוויר ועל פיו הוא קובע את נקודת הבית אליה הוא יחזור במידה וניתק הקשר עם השלט או אם אתם תקראו לו לחזור ע"י פקודת "חזרה הביתה" RTH – Return To Home.
ללא מספיק לוויינים, לפחות 10-11, עדיף שלא להמריא. אמנם ניתן להמריא גם עם 8 לוויינים ופחות, אך הרחפן עלול שלא לקבוע את נקודת הבית כנקודה ממנה המראתם, אלא מנקודה לאורך המסלול, בה הוא הגיע לרמת קליטת לוויינים מספיקה, והוא יחזור לנקודה זו - ולא למקום ממנו הוא המריא. בנוסף, המראה ללא מספיק לוויינים עלולה גם להביא להיסחפות הרחפן עם כיוון הרוח ללא יכולת לעמוד במקום - מצב זה נקרא ATTI ובו נשמר רק גובה הרחפן (ולא מיקומו). למי שאינו מיומן בהטסת הרחפן ללא GPS יהיה מאוד קשה לייצב ולהנחיתו בשלום במצב זה. במצב ATTI שורת הסטטוס באפליקציה תהיה בצבע צהוב במקום ירוק (צבע אדום מעיד על סוללה לקראת סיום, וילווה גם בצפצוף מהשלט, או תקלה קריטית באחת ממערכות הרחפן שמונעת ממנו לעלות לאוויר או להמשיך לטוס באופן תקין).
שימו לב: בכל רגע אתם עלולים לחוות מצב של "חסימת GPS"; אם בגלל מטוס קרב שטס באזור, חסימה על ידי מיירט או מתקן ביטחוני/צבאי או סתם בגלל הפרעות בסביבה. חסימות אלו מתחילות ומפסיקות ללא התראה ועל כן חשוב לעקוב במהלך הטיסה אחר כמות הלוויינים ושורת הסטטוס באפליקציה ולהישאר בקשר עין עם הרחפן בכל עת על מנת להיות מסוגלים להחזיר אותו בעצמכם הביתה, גם אם אין לוויינים.
נדגיש: במצב של חסימת GPS הרחפן יסחף עם כיוון הרוח ולא ידע לחזור הביתה בלחיצה על RTH.
הדבר השני החשוב הוא מצב הסוללה.
וודאו שהסוללה מראה לפחות 95% טעינה לפני ההמראה. מומלץ לעקוב אחרי אחוזי הסוללה במשך הטיסה כדי לא להיות "מופתעים" שהיא לקראת סיום וכשהשלט יתחיל לצפצף וידרוש שתחזרו לנחיתה. כאמור, הסוללה היא רכיב רגיש וחיוני, וישנם כללים ועצות רבות על מנת לשמור עליה ולהפיק ממה את המירב לאורך זמן. לשם כך הכנו עבורכם מדריך מפורט עם עצות להתנהלות נכונה עם הסוללה לפני, במהלך ולאחר ההטסה וכן איך לאחסן אותה, איך לעלות איתה למטוס ועוד טיפים רבים.
איך מניעים את המנועים של הרחפן ועולים לאוויר?
יש 2 דרכים להניע את המנועים ולהמריא- ידנית בעצמכם בעזרת השלט הרחוק או אוטומטית דרך פקודה באפליקציה. ניתן להשתמש בשתיהן אך אנו נמליץ לעבוד עם השיטה הידנית שתתן לכם תחושת שליטה טובה יותר על הרחפן ולדעתנו היא גם בטוחה יותר.
וודאו שאין מסביבכם אנשים או חיות שיכולים להתקרב לרחפן ושמרו גם אתם מרחק של 2-3 מטרים לפחות מהרחפן. בעת ההמראה הרחפן עלול להתנהג באופן לא יציב במידה ומשהו אצלו לא תקין וחשוב לשמור מרחק בטיחות ממנו. מומלץ גם להכריז "המראה" בקול רם כדי שאנשים בסביבתכם ידעו שלא להתקרב.
בכדי לעלות אוטומטית לאוויר יש ללחוץ על האייקון המתאים במסך האפליקציה (לרוב הוא נמצא בצד שמאל) ולהחליק את האצבע. הרחפן יניע את המנועים ויעלה לאוויר עד גובה של כ-1.5 מטר וימתין להוראות שלכם.
בכדי לעלות באופן ידני יש להביא את שני הסטיקים של השלט לצדדים עד הסוף- או החוצה או פנימה- ולמטה עד הסוף, להמתין כשנייה ואז להחזיר אותם למצב האמצע ולעזוב אותם. פעולה זו נקראת CSC - Combination Stick Command.
אזהרה: ביצוע CSC עם רחפנים מסדרת מאביק ומיני (כל הסוגים ככל שידוע לנו) כשהם באוויר יגרום לכיבוי מנועים וריסוק וודאי של הרחפן.
כעת מנועי הרחפן מסתובבים במהירות נמוכה והוא עדין אל הקרקע. דחפו את הסטיק השמאלי, המצערת, למעלה (למעלה בלבד, לא להזיז לצדדים תוך כדי) עד שהרחפן מתרומם לגבוה של כ-3 מטרים בדגש על מעל לגובה הראש שלכם במטר לפחות.
שימו לב- אם תעזבו את המצערת מהר מדי הרחפן יישאר לרחף בגובה נמוך, דבר שיכול לגרום לו להיות לא יציב בגלל אפקט הרוח החוזרת מהרצפה.
איך הרחפן זז באוויר?
עכשיו הרחפן נמצא באוויר והגיע הזמן להתחיל לתרגל את השליטה בו. נמליץ להתחיל את ההטסה ללא שימוש במצלמה ובטווח של עד 50 מטרים מכם וגובה של מתחת 20 מטר כך שיהיה לכם קל מאוד לראות את הרחפן ולהבין "לאן הוא מסתכל" זאת אומרת לאן מצלמת הרחפן פונה.
על מנת לנוע קדימה- דחיפה הסטיק הימני קדימה- הרחפן מגביר את עוצמה 2 המנועים האחוריים מה שגורם לרחפן לנטות ולהתקדם קדימה. עבור תנועה אחורה 2 המנועים הקדמיים מגבירים את עוצמתם.
על מנת לנוע לצדדים ללא הפניית המצלמה-דחיפה של הסטיק הימני ימינה או שמאלה- הרחפן מגביר את עוצמת המנועים בצד הנגדי אליו רוצים לזוז.
כדי לעלות בגובה כל המנועים מגבירים את עוצמתם ברמה שווה ולהיפך כאשר רוצים להנמיך.
ואיך הרחפן מצליח לסבסב במקום? לשם כך הרחפן מגביר את עוצמת 2 המנועים בעלי אותו הצבע שכאמור נמצאים בנטייה קלה לצדדים. פעולה זו מייצרת גם קצת עילוי מה שיכול לגרום לרחפן לשנות מעט את הגובה- הדבר מורגש בעיקר כאשר יש רוח חזקה ומבצעים סבסוב מהיר.
הסטיקים בשלט רגישים כך שניתן לבצע תנועה איטית על ידי הזזה מעטה שלהם. ככל שתזיזו אותם לכיוון הקצוות הם יניעו את הרחפן יותר ויותר מהר כשלקראת הקצה גם תזוזה קטנה תביא לשינוי גדול במהירות (הסטיקים מגיבים באופן לא לינארי, בחלק מסוגי הרחפנים ניתן לשלוט על פרמטר זה). ניתן לבצע כל שילוב של תזוזת הסטיקים במקביל והרחפן יגיב להם בהתאם- רק שימו לב לא לבצע CSC תוך כדי הטסה כי כאמור המנועים עלולים להיכבות.
כעת אתם יודעים את הבסיס לתנועת הרחפן ונשאר להמשיך לתרגל עד שמרגישים בנוח עם הפעלת השלט, כל אחד בקצב שלו.
כדאי מאוד גם לתרגל את לחצן "החזרה הביתה" RTH – לחיצה ארוכה עליו תחזיר את הרחפן הביתה (כל עוד הוא במרחק של מעל 20 מטר מנקודת ההמראה, אחרת הוא ינחת במקום בו הוא נמצא). לחיצה ארוכה נוספת מבטלת את החזרה הביתה ומחזירה לכם את השליטה ברחפן. חשוב להבין שהרחפן יעלה לגובה ורק אז יחזור לכיוון נקודת ההמראה -הבית- ולכן אין להשתמש בפונקציה זו אם הרחפן נמצא מתחת לעצמים בהם הוא יכול להתנגש כשהוא יעלה לגובה אנכית.
תנועת רחפן למתקדמים:
בהמשך ניתן גם לשלב את הזזת המצלמה יחד עם תנועת הרחפן במגוון דרכים על מנת לקבל צילומים-שוטים- מיוחדים ומקצועיים. מוזמנים להתרשם מהסרטונים שלנו ולנסות לבצע בעצמכם את סוגי השוטים השונים.
זכרו, הבסיס לצילום אווירי מקצועי שיכול לשמש לסרטי תדמית, סרטים וסדרות כמו שרואים בטלוויזיה הוא שליטה מעולה ברחפן. הטיפ הכי חשוב לצילום וידאו ש"נעים לעין לראות" הוא רציפות בתנועה- פשוט להטיס באופן רציף ללא הזזות נוספות אחרי שבחרתם את האובייקט אותו מצלמים. זה אמנם נשמע פשוט אבל בלא מעט מקרים מנסים תוך כדי תנועה להזיז ו"לתקן קצת את המצלמה" כדי שהיא תהיה לגמרי במרכז והתזוזה הקטנה הזו פוגעת בשוט.
ככל שתתאמנו יותר תוכלו להפעיל את הצירים\פקדים השונים בשלט – גובה, סבסוב, מיקום וגלגלת המצלמה- באופן חלק ונשלט יותר. אימון ממושך יקנה לכם את היכולת להזיז כל אחד מהצירים ללא קשר לצירים האחרים ולבצע שינויים\תיקונים קטנים ללא פגיעה ברצף התנועה.
לסיכום
תיארנו "מה זה רחפן" ומה המערכות העיקריות שבו. למדנו איך הוא זז ומה הפעולות שיש לבצע לפני שאפשר להתחיל להטיס אותו: ביצוע "אקטיבציה" לרחפנים חדשים, הציוד והאפליקציות הנדרשות שלם כך. עברנו על הדברים החשובים באפליקציה שיש לשים אליהם לב לפני שממריאים- מצב סוללה, שורת הסטטוס וכמות הלוויינים באפליקציה, איך בוחרים מקום מתאים מתאים להטסה ואיך ממריאים לאוויר עם השלט או האפליקציה.
מאמר זה סקר את יסודות הפעלת הרחפן למתחילים. ישנו מגוון גדול של נושאים נוספים שכדאי ואפילו חשוב להכיר והם המשפיעים על הטסת הרחפן.
עוד דבר קטן שחשוב לנו לומר מתוך ניסיון ארוך השנים שלנו בהטסה והדרכה של מטיסים חדשים: הרחפנים היום "חכמים" מתמיד וכוללים חיישנים ומערכות רבות שמבטיחות למנוע התנגשויות. קל מאוד להטיס אותם, כמעט בלי לדעת דבר. הרחפן נותן "תחושת ביטחון" גבוהה שלעיתים גורמת לנו להקדיש פחות תשומת לב לבטיחות ההטסה ויותר לצילום ולכיף. אולם, ישנם מצבים רבים בהם הביטחון המופרז ביכולות הרחפן יכול לעלות בהתרסקות שלו: חסימת לוויינים פתאומית עלולה להביא להיסחפות הרחפן ללא שליטה, חוטים דקים\ענפים\אנטנות לא יזוהו על ידי מערכת החיישנים והרחפן יתקל בהם, ניתוק תקשורת בגלל הפרעות סביבה ועוד. לכן אנו מדגישים את חשיבות ההטסה בקשר עין עם הרחפן כל הזמן תוך תשומת לב למתרחש בסביבה כדי שנוכל כולנו להמריא, להטיס בכיף ולנחות בשלום פעם אחר פעם.
הירשמו ותהיו הראשונים לדעת על פרסומים חדשים!
יש לכם שאלות או בקשות? רשמו לנו או התקשרו עכשיו!
לסיום, רשמנו עבורכם בד"ח (בדיקות חיוניות) שאנו ממליצים עליהם מהניסיון שלנו לפני, במהלך ואחרי הטיסה. הנקודות המודגשות חשובות במיוחד לכל הטסה והטסה. במאמרים הבאים נרחיב ונפרט עליהם.
פעולות בבית:
-
בדקו מזג האוויר: רוח, ראות, גשם, "רוח" סולרית וגובה גלים בים ותכננו את הטיסה בהתאם
-
בדקו עדכוני תוכנה: רחפן ,סוללה ואפליקציה. חשוב לקבוע מחדש את הגדרות האפליקציה אחרי!
-
הטענת סוללות: שלט, רחפן, ומסך! לא לשכוח כרטיס זיכרון ופינוי מקום במכשיר חכם
-
בדקו את מבנה הרחפן, השלט והסוללות לזיהוי התנפחות, סדקים, שברים ותקינות וגמישות הלהבים!
-
כיול IMU (מומלץ לבצע פעם ב 2-3 חודשים)
-
בדקו אם האזור מותר להטסה במפת אזורים אסורים לטיסה NFZ!
לפני ובזמן המראה בשטח:
-
בדיקת מזג האוויר בשטח – התחשבו בכיוון הרוח. חזרה נגד כיוון הרוח לוקחת יותר זמן!
-
בצעו כיול מצפן אם נדרש – חשוב להתרחק מכל עצם מתכתי
-
בדקו נעילת סוללה ברחפן!
-
מציאת משטח המראה: אזור מישורי, ללא מכשולים, מתכות ועצמים שיעופו בזמן ההמראה ברדיוס 5 מטר באזור חול, אדמה או פודרה מומלץ מאוד להשתמש במשטח המראה לשמירת המנועים והמצלמה
-
הציבו את הרחפן עם המצלמה פונה לכיוון אליו אתם מסתכלים!
הפעלת השלט ולאחריו הרחפן:
-
וודא שמצב הטיסה הוא רגיל (P) ולא ספורט או ATTI!
-
הגדירו RTH לגובה המתאים לשטח!
-
בטיסה מתחת לעצמים להגדיר ריחוף\נחיתה במקום בניתוק תקשורת
-
הגדירו מצב חיישנים בהתאם למקום וזמן ההטסה- יש לשקול לכבות בטיסה מעל מים או בחושך
-
המתנה "לאור ירוק" Ready To Fly (GPS) ודאו שיש לפחות 10-11 לוויינים ושמספר זה במגמת עלייה!
-
דווחו "המראה" באופן ברור ועלייה לריחוף בגובה 2-3 מטרים
-
בדיקות תנועה וסוללה בסיסיות – תזוזה רחפן בכל הצירים, שליטה על מצלמה, לפחות 15 מעלות בסוללה ובדיקת תאי סוללה באפליקציה שהם מאוזנים תחת מאמץ (הפרש של עד 0.08v הוא תקין)
במהלך ההטסה:
-
שמרו על קשר עין קבוע עם הרחפן!
-
סרקו את השטח שאתם מטיסים בו לזיהוי מכשולים וכלי טיס אחרים. יש לתת קדימות לכל כלי טיס אחר!
-
עקבו אחר מצב סוללה וזמן טיסה נותר – חזרה בהתראה או ב- 30% סוללה
-
שימו לב לגובה ומרחק טיסה: גובה מקסימלי 50 מ' מעפ"ש\מעפ"י, מרחק עד 500 מ'
-
שימו לב להודעות והתראות הרחפן באפליקציה!
-
שימו לב לשינויים במזג האוויר – התחשבו בעוצמת וכיוון הרוח בחזרה הביתה!
בזמן נחיתה:
-
לוודא שמשטח הנחיתה וסביבתו פנויים מעצמים, חיות ואנשים שעלולים לעבור דרכו!
-
גישה לנחיתה תמיד "ברוורס" כשהמצלמה פונה לכיוון אליו אתם מסתכלים!
-
הכריזו "נחיתה" באופן ברור
-
הורדת סטיק המצערת עד שרואים בעין שהפרופלורים הפסיקו להסתובב
-
כבו סוללה ברחפן
לאחר הנחיתה:
-
כבה שלט (רק אחרי כיבוי הרחפן)
-
נתק סוללה מהרחפן, לשים בצל באוויר הפתוח לאוורור
-
בדקו תקינות ושלמות המנועים והלהבים!
-
בדוק שלמות גוף הרחפן וחלקיו!
-
ניקוי אבק ולכלוך ממצלמה וחיישנים
לנוחיותכם, ניתן להוריד את הבד"ח כקובץ PDF ולהדפיסו על מנת שיהיה לכם זמין בבית ובשטח. בקובץ הסעיפים מופיעים בתור "Checkbox" אותם ניתן לסמן אם בוצע.
הירשמו ותהיו הראשונים לדעת על פרסומים חדשים!
אולי יעניין אותך גם:
בתמונה: רחפן בעל 3 מנועים
מקור: cnet.com
בתמונה: רחפן מאביק 3. שימו לב למיקום הפרופלורים עם הטבעת הלבנה במרכז.
מקור: dji.com
בתמונה: שלט רחוק בעל מסך מובנה
מקור: autelrobotics.com
בתמונה: גם זה סוג של מטע"ד- רחפן עם זרועות
מקור: prodrone.com
בתמונה: אופן הפעלת מנועי הרחפן על ידי פעולת CSC. שימו לב- ביצוע פעולה זו באוויר תכבה את המנועים!
מקור: מדריך הפעלה של מאביק אייר 2
בסרטון: צילום אנכי של ים המלח שבהדרגה משתנה לצילום אופקי תוך כדי תנועה אחורה וירידה בגובה.
מדגים שליטה ב-3 צירים בנפרד.
מקור: ערוץ היוטיוב שלנו, מוזמנים לבקר
בסרטון: מדריך בעברית על הדברים החשובים באפליקציה שהכנו עוד בתקופת פנטום 3. העקרונות נכונים גם ל-DJI Fly
מקור: ערוץ הדרכות היוטיוב שלנו, מוזמנים לבקר
בסרטון: תהליך אקטיבציה למאביק 2. העקרונות נכונים גם לרחפני DJI אחרים
מקור: dji.com
בתמונה: רחפן, משטח המראה, שדה פתוח ויום יפה. מתכון מצויין להטסות ראשונות ובכלל.
מקור: דף האינסטגרם שלנו, מוזמנים לעקוב